Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ponad 16 tys. paszportów tymczasowych wydano w punkcie na Lotnisku Chopina

Ponad 16 tys. paszportów tymczasowych wydano w punkcie na Lotnisku Chopina od początku jego funkcjonowania - poinformował resort spraw wewnętrznych i administracji. MSWiA przed długim weekendem przygotowało zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania podróżnych ws. wyrobienia paszportów tymczasowych.

Resort zaznaczył, że możliwość wyrobienia szybkiego paszportu tymczasowego w punkcie na Lotnisku Chopina cieszy się bardzo dużą popularnością. Przypomniał, że usługa oferowana przez MSWiA pozwala obywatelom Polski wyrobić w nagłej sytuacji paszport tymczasowy w 20 minut.

Wyrobienie paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina możliwe jest w przypadku, gdy dokument został skradziony, zgubiony, uszkodzony, albo utracił ważność lub po prostu zapomnieliśmy go w drodze na lotnisko. Z możliwości wyrobienia paszportu tymczasowego podróżni korzystają przede wszystkim w wakacje. Od otwarcia punktu w kwietniu 2023 r. wydano już ponad 16 tys. paszportów tymczasowych.

Resort przypomniał, że przy złożeniu wniosku należy okazać ważny bilet lotniczy. "Na miejscu pracownik punktu sprawdza tożsamość osoby, która ubiega się o taki paszport. Wykonywane jest też zdjęcie niezbędne do wyrobienia dokumentu" - zaznaczył resort.

Jak dodano, paszport tymczasowy jest ważny tylko przez określony czas w zależności od indywidualnej sytuacji - maksymalnie przez 365 dni. "Dzięki działającemu od 2022 r. Rejestrowi Dokumentów Paszportowych wniosek o wydanie paszportu tymczasowego jest generowany elektronicznie, a następnie podpisywany na urządzeniu do składania podpisu" - przekazał wydział prasowy MSWiA.

W przypadku chęci wyrobienia paszportu tymczasowego dla dzieci, niezbędna jest zgoda obojga rodziców.

Przed długim weekendem czerwcowym MSWiA we współpracy z Lotniskiem Chopina przygotowało odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się przy okazji chęci wyrobienia paszportu tymczasowego.

Resort, odpowiadając na pytania podróżnych poinformował, że w imieniu osoby małoletniej, wniosek o wydanie paszportu tymczasowego może złożyć matka, ojciec, opiekun prawny lub kurator, jednak wymagana jest zgoda obojga rodziców. Samodzielne wyrobienie paszportu tymczasowego możliwe jest po ukończeniu 18. roku życia.

Co ważne, wyrobienie paszportu tymczasowego jest możliwe również w sytuacji, kiedy wylot zaplanowany jest z innego lotniska w kraju, ale w punkcie na Lotnisku Chopina można otrzymać paszport tymczasowy nie wcześniej niż dwa dni robocze przed zaplanowaną datą wylotu.

Do wydania paszportu tymczasowego na Lotnisku Chopina nie jest wymagany adres zameldowania. Konieczne jest jednak wskazanie adresu do korespondencji.

Z odpowiedzi przygotowanych przez MSWiA wynika ponadto, że w punkcie nie jest nadawany numer PESEL, dlatego aby wyrobić paszport tymczasowy dla dziecka musi ono posiadać już numer PESEL.

Aby wylot z paszportem tymczasowym był możliwy, taki dokument musi być akceptowany przez kraj docelowy.

Paszport może zostać wyrobiony nawet wtedy, gdy nie mamy przy sobie żadnego innego dokumentu, pod warunkiem posiadania uprzednio dokumentu tożsamości zawierającego numer PESEL oraz potwierdzenia wszystkich niezbędnych danych do wydania paszportu tymczasowego.

Paszportu tymczasowego nie wyrobimy w sytuacji, gdy lecimy do kraju w strefie Schengen i posiadamy dowód osobisty.

Punkt paszportowy znajduje się na poziomie odlotów w strefie ogólnodostępnej Terminalu A Lotniska Chopina w Warszawie. Punkt czynny jest od poniedziałku do piątku, w godz. 8-20. Opłata za wyrobienie paszportu tymczasowego wynosi 30 zł. Płatność odbywa się wyłącznie kartą płatniczą. W punkcie znajduje się także Info Kiosk, w którym można zapoznać się ze wszystkimi informacjami na temat paszportu tymczasowego.(PAP)

autor: Marcin Chomiuk

mchom/ agz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony