Polski statek kosmiczny RAVEN do serwisowania satelitów wchodzi w kolejną fazę prac
Rozpoczęła się kolejna faza prac nad pierwszym polskim pojazdem do transportu i serwisowania satelitów w przestrzeni kosmicznej - RAVEN. Konsorcjum pod przewodnictwem PIAP Space ogłosiło przejście do etapu B1, obejmującego szczegółowe opracowanie projektu statku oraz definicję pierwszej misji demonstracyjnej.
Jak poinformowali przedstawiciele Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów (PIAP), polski statek RAVEN (Rendez-Vous and Proximity Vehicle for Enabling Multi-Mission) ma służyć do wykonywania manewrów zbliżeniowych, przechwytywania, transportu oraz serwisowania satelitów na orbicie. To pojazd typu ISTV - In-Space Transportation Vehicle.
Według planów jego pierwsza misja demonstracyjna, nazwana RAVEN DEMO I, odbędzie się w 2029 r. Ma ona potwierdzić działanie kluczowych technologii potrzebnych do realizacji operacji orbitalnych, takich jak zmiany orbity, manewry fazujące, prace w bliskiej odległości oraz kontrolowana deorbitacja.
Twórcy projektu mają nadzieję, że RAVEN wzmocni pozycję Polski w europejskim sektorze technologii kosmicznych oraz zwiększy niezależność i bezpieczeństwo infrastruktury satelitarnej. Będzie to również krok w kierunku rozwijania krajowych kompetencji w obszarze RPO (Rendezvous and Proximity Operations), czyli autonomicznych manewrów zbliżeniowych i inspekcyjnych w przestrzeni kosmicznej.
- To ogromne osiągnięcie dla PIAP Space i jednocześnie jasny kierunek rozwoju firmy. Skoro ESA doceniła nas w tym obszarze, jestem przekonana, że w kolejnych krokach będziemy mogli skutecznie konkurować z największymi europejskimi graczami, dostarczając technologie, które realnie wzmacniają bezpieczeństwo i suwerenność europejskiej infrastruktury na orbicie - powiedziała Anna Nikodym-Bilska z PIAP Space.
W skład konsorcjum RAVEN wchodzą: PIAP Space (lider), Creotech Instruments S.A., Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa, Wojskowa Akademia Techniczna, AROBS Polska, GMV Polska, Space Avengers oraz Zaitra. Partnerzy opracowują m.in. systemy napędowe, komputer pokładowy, konstrukcję platformy, system nawigacji i komunikacji oraz oprogramowanie sterujące.
Mateusz Krawczak, kierownik projektu, stwierdził, że RAVEN „to modelowy przykład szerokiej współpracy między instytucjami i firmami, pokazujący, że polskie podmioty potrafią samodzielnie i wspólnie tworzyć zaawansowane, niezależne technologie kosmiczne”.
Projekt jest realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA), Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. (PAP)
Autor: Katarzyna Czechowicz
kap/ zan/