Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zmiany, zmiany... w prawie po 8 kwietnia

8 kwietnia 2013 roku, po rocznym odroczeniu wprowadzenia w życie rozporządzenia EU 1178/2011,  rozpoczyna się mozolny proces wymiany obowiązujących przepisów z JAR FCL na PART FCL.

Każda zmiana przepisów budzi w lotniczym środowisku uzasadniony niepokój. Nie trudno się temu dziwić. Czy nie jest tak, że posiadacz licencji PPL, PL(G) jest głownie zainteresowany miłym spędzeniem czasu na lotnisku, wykonaniem kilku lotów i wylataniem za swoje ciężko zarobione pieniądze kilku godzin. Niechętnie przyjmuje informacje, że coś w jego ustabilizowanym lotniczym życiu może ulec zmianie. Wywołuje to najczęściej odruch obrony w postaci totalnej krytyki rzeczywistości i twórców zmian. Biorąc pod uwagę, że wpływ tego środowiska na zachodzące zmiany jest znikomy, musi się ono po prostu dostosowywać.
 
Naturalną koleją rzeczy, teraz wprowadzane przepisy za jakiś czas zostaną zastąpione nowymi. Projekty nowych przepisów są prezentowane wcześniej i każdy może je zaopiniować. Niestety w gąszczu starych, a także nowych uregulowań prawnych, wydanych zmian przepisów, a co gorsze przy obowiązywaniu nadal niewycofanych i nieżyciowych rozporządzeń z lat ubiegłych, trzeba na bieżąco być nieźle zorientowanym, aby cokolwiek zaopiniować.

"Zawodowcy" z licencjami CPL czy ATPL, którzy mają większą styczność z przepisami chociażby z racji ilości uprawnień, konieczności ich przedłużania czy potrzeby wykonywania szkoleń okresowych i rozszerzających posiadane kwalifikacje. Ta grupa jest o wiele bardziej na bieżąco, niż entuzjaści latania aeroklubowego czy też własnym małym aparatem latającym.

Dla pilotów samolotowych z licencjami JAR - FCL mamy same dobre informacje: tak naprawdę nic się nie zmienia oprócz tego, że dniu 7 kwietnia 2013 r. zakończy się wydawanie licencji JAR –owskich na samoloty i śmigłowce. Do 8 kwietnia 2016 roku podstawą wydania nowej licencji zgodnej może być szkolenie odbyte w ośrodku JAR-owskim pod warunkiem złożenia kompletnego wniosku o wydanie licencji, tzn. pod warunkiem zaliczenia do dnia 8 kwietnia 2016r. wszystkich egzaminów. 

Jeżeli ktoś posiada aktualnie licencję PPL(A/H) będzie ona nadal ważna po 8 kwietnia 2013 roku do terminu swojej ważności. Proces wymiany aktualnie obowiązujących licencji ma się zakończyć do dnia 8 kwietnia 2018 roku. Nie trzeba uczestniczyć w żadnej konwersji, tak jak to było  i wciąż jest z licencjami ICAO. Co więcej nowa licencja będzie wydawana bez terminowo, a ograniczać ją będą terminy ważności uprawnień i badań. Z badaniami jest podobnie. Jeżeli po 8 kwietnia upłynie terminu ważności naszych badań idziemy do lekarza orzecznika i otrzymamy już nowe tzw. partowskie. Zmiany, które pojawiły się w nowych przepisach tj. PART MED są korzystne, gdyż wprowadzone zapisy zmierzają do liberalizacji obecnych wymagań. Poniżej podano uproszczone przykłady:



Zmiany natomiast dotyczą niektórych uprawnień, które dotychczas były wpisywane do dokumentacji osobistej a będą wpisywane do licencji (np. do lotów akrobacyjnych, do holowania banerów lub szybowców, do lotów w górach). Będzie je można wpisywać do licencji po dniu 8 kwietnia 2013 r. Nie znam jeszcze zasad na podstawie których będą takowe wpisy do licencji dokonywane. Tym niemniej, na terenie Polski możliwe będzie wykorzystywanie ww. uprawnień krajowych wpisanych do książki pilota do dnia 8 kwietnia 2015 r.

Reasumując, posiadacz licencji PPL z uprawnieniem SEP(L) tak naprawdę nie odczuje zmiany przepisów, a z wymienioną na nową, bezterminową licencją (niewykluczone, że lepiej prezentującą się wizualnie) nadal będzie mógł oddawać się pasji latania.

Nie co gorzej jest z pilotami szybowcowymi, balonowymi, sterowcowymi oraz pionowzlotów. Ale to w następnym odcinku.

Grzegorz Skomorowski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony