Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zmarł Ryszard Kosioł

Do redakcji dotarła smutna wiadomość. W dniu 3 stycznia 2023 r. zmarł Ryszard Kosioł – pilot szybowcowy, samolotowy i śmigłowcowy pilot doświadczalny.

Ryszard Kazimierz Kosioł urodził się 29 stycznia 1933 r. w Toruniu. Po wyzwoleniu Torunia spod okupacji niemieckiej, w roku 1946, oszukując, że ma 16 lat, przystąpił do Aeroklubu Pomorskiego. Zajmując się modelarstwem ukończył teoretyczny kurs szybowcowy i wspólnie z kolegą klubowym Januszem Szmidtem założył lotniczą drużynę harcerską „Lotniczą 13-stkę”. Rok później, 1 kwietnia 1947 r. wykonał swój pierwszy kilkunastosekundowy lot na poniemieckim szybowcu SG-38. Dalsze szkolenie odbył w szkole szybowcowej Lisie Kąty.

W 1948 roku latał na szybowcach w Jeżowie i Pinczowie. Wiosną 1949 r. ukończył gimnazjum i uzyskał warunki do srebrnej odznaki szybowcowej a w miesiącach lipiec-sierpień ukończył w CWPiM Ligotka Dolna kurs pilotażu samolotowego (instruktorem był Jan Kalfas, były pilot samolotów bombowych z Anglii). Jesienią rozpoczął naukę w Liceum Lotniczym w Bielsku-Białej i przeniósł się do tamtejszego aeroklubu. Odtąd lotnisko Aleksandrowice i pobliska Szkoła Szybowcowa Żar stały się jego drugim domem. Kierownik Żaru Adam Dziurzyński oraz instruktorzy Bogdan Urbanowicz i Tadeusz Góra umożliwiali mu latanie na wszystkich dostępnych samolotach i szybowcach.

Odnosi pierwsze sukcesy sportowe. 12 maja 1950 r., na szybowcu dwumiejscowym Żuraw, wraz z Andrzejem Brzuską ustanawiają dwa rekordy krajowe: wysokości – lotu wolnego ponad miejsce startu – 5411 m i wysokości absolutnej – 5963 m oraz prędkości w przelocie (Żar-Krosno) na dystansie 200 km – 48.53 km/h. W 1951 r. na Żarze uzyskuje przewyższenie na szybowcu Mucha 5102 m. Ukończywszy 18 lat uzyskał uprawnienia instruktora szybowcowego i samolotowego, rozpoczął wykonywanie zawodu pilota jako instruktor pilot w Aeroklubie Bielski-Bialskim. Brał udział w akcji opylania lasów na Po-2, uczestniczył w centralnych pokazach lotniczych (akrobacja zespołowa 3 samolotów Zlin-26). W 1952 roku ukończył naukę w Liceum Lotniczym. SW 1951 r. na szybowcu jednomiejscowym ,,Mucha” pobił krajowy rekord prędkości przelotu po trójkącie 100 km – 60.63 km/h. Docelowym przelotem na szybowcu ,,Sęp” z Lisich Kątów do Lublina zdobył drugi diament do złotej odznaki szybowcowej.

W 1951 r. uzyskał lotnicze pełne uprawnienia instruktora szybowcowego, 1951-1952 - instruktora samolotowego, 1952 - pilot pomocowy i samolotowy (późniejszy pil. doświadczalny III kl.).

W 1952 roku został skierowany do pracy w WSK Świdnik, gdzie powstawał przyfabryczny aeroklub. Tu pełnił funkcje szefa wyszkolenia i instruktora pilota. 25.06.1953 r. Ryszard Kosioł otrzymał pisemną decyzję Zarządu Głownego Ligii Lotniczej, zabraniającą mu wykonywania lotów na obszarze całej RP, co przerwało jego lotniczą karierę sportową. Wkrótce po otrzymaniu tego pisma, powołano go do odbycia zasadniczej służby wojskowej. Został wcielony do 87 Pułku Artylerii Przeciwlotniczej na warszawskim Ursynowie. W Rejonowej Komisji Uzuupełnień usłyszał: "jako pilot będziecie dobrze rozpoznawać samoloty i celnie strzelać do kogo trzeba". Szczęśliwy zbieg okoliczności sprawił, że po kilku miesiącach został przeniesiony do OSL Dęblin, ze skierowaniem na skrócony kurs dla zaawansowanych pilotów cywilnych. Choroba (żółtaczka) przerwała jego karierę wojskową.

Szczęśliwie wytwórnia pozwoliła mu dalej latać zawodowo. Po powrocie do pracy w WSK Świdnik, przez następne lata pracował na stanowiskach: pilot fabryczny, śmigłowcowy instruktor i pilot doświadczalny, kierownik wydziału prób, organizator i kierownik zakładu usług śmigłowcowych, organizator i kierownik zagranicznych akcji usług śmigłowcowych.

Nowy jakościowo rozdział przygody lotniczej nastąpił z momentem podjęcia przez WSK Świdnik produkcji śmigłowców w 1956 roku. W tym właśnie roku ukończył w Świdniku pierwszy w Polsce kurs pilotów śmigłowcowych. Był ostatnim z pierwszych pięciu wyszkolonych wtedy pilotów śmigłowcowych, obok niego kurs ukończyli: Stanisław Gajewski, por. Janusz Ochalik, por. Tadeusz Papajski i Ryszard Witkowski.

W latach 1957-1977 był członkiem OKBWL i PLKE oraz biegłym sądowym ds. wypadków drogowych i lotniczych. Był współorganizatorem krajowych zawodów i śmigłowcowych pokazów lotniczych. Jako międzynarodowy sędzia FAI uczestniczył w sędziowaniu Pierwszych Śmigłowcowych Mistrzostw Świata w Bueckeburgu i kolejnych takich mistrzostwach w Piotrkowie Trybunalskim.

Od 1982 roku był organizatorem i kierownikiem Zakładu Eksploatacyjnego Usług Śmigłowcowych (ZEUŚ) WSK PZL-Świdnik. ZEUŚ świadczyły usługi w kraju oraz zagranicą, w Iranie, Egipcie, Sudanie, Nigerii, Libii. ZEUŚ dysponował ponad 80. śmigłowcami Mi-2 i zatrudniał ponad 100 pilotów, ok. 180 mechaników.

W swoim lotniczym dorobku Ryszard Kosioł, na 25 typach szybowców i 3 typach motoszybowców, wykonał 1251 lotów (553 godz. 27 min). Na 24 typach samolotów wykonał 4113 lotów (1211 godz. 03 min). Na 11 typach śmigłowców wykonał 4692 loty (2324 godz. 34 min). Nalot doświadczalny na śmigłowcach: 1470 lotów w czasie 735 godz. 49 min, podczas którego oblatał 504 nowe śmigłowce i 83 po naprawie głównej (obloty i próby seryjne, obloty i próby półprototypów, próby wersji i wyposażenia Sm–1, Mi–2). Łączny nalot to 9056 lotów w czasie 4 089 h 04 min.

Pełna biografia Ryszarda Kazimierza Kosioła na stronie www.historia.swidnik.net

Pogrzeb Ryszarda Kazimierza Kosioła odbędzie się w sobotę 7 stycznia 2023 roku o godzinie 13:00 na Cmentarzu Komunalnym w Lublinie na Majdanku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony