Zmarł Marek Tenerowicz
Zarząd Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa im. gen. Ludomiła A. Rayskiego ze smutkiem zawiadomił, że w wieku 74 lat w dniu 8 lutego 2023 roku zmarł członek zarządu Kol. Marek Tenerowicz.
Wspomnienie
Śp. Marek Tenerowicz – amator konstruktor lotniczy, członek Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa od 18.12.2004 r., członek zarządu KKSL kadencji lat 2014-2026.
Urodzony 12.04.1948 r. w Krośnie. Będąc uczeniem szkoły podstawowej nr 3 w Krośnie, którą ukończył w 1962 r. stawiał pierwsze lotnicze kroki uczęszczając do modelarni lotniczej. Po podstawówce, rozpoczął naukę w Lotniczych Zakładach Naukowych – Wrocław Psie Pole (TBS), w zawodzie ślusarz-mechanik prowadząc po zajęciach szkolnych harcerską modelarnię rakietową.
Po ukończeniu nauki we wrocławskich Lotniczych Zakładach Naukowych, powraca do Krosna podejmując pracę w miejscowych Zakładach Urządzeń Naftowych. Równolegle kontynuował edukację w Zaocznym Technikum Naftowym w Krośnie na kierunku Budowa Maszyn, które ukończył w 1968 r. Po ukończeniu technikum zatrudnił się w Zakładzie Doświadczalnym Instytutu Nafty i Gazu w Krakowie – Oddział Krosno. W 1969 roku zdał egzamin do Wojskowej Akademii Technicznej na kierunku Budowa i Eksploatacja Samolotów. Z powodów politycznych zmuszony do opuszczenia WAT powrócił do Krosna podejmując naukę w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie po ukończeniu której, zatrudnił się w Technikum Górnictwa Naftowego Ministerstwa Górnictwa i Energetyki w Krośnie. W TGN pracował do 1998 r., do przejścia na emeryturę, jako nauczyciel zawodu i teoretycznych przedmiotów zawodowych takich, jak: budowa maszyn i eksploatacja silników spalinowych. W okresie pracy w szkole ukończył studia na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej uzyskując tytuł inżyniera mechanika. Jego praca dyplomowa uzyskała 2 patenty. Od 1987 roku powrócił do swoich zainteresowań lotniczych w zakresie amatorskich konstrukcji lotniczych, czynnie uczestnicząc w amatorskiej budowie ultralekkich statków powietrznych.
Wraz z inż. Kazimierzem Jarząbem zbudował i doprowadził do oblotu kilka konstrukcji ULM takich jak: „Bociek-1”, „Bociek-2”, „Sroka” z silnikiem 14 KM i masie całkowitej 160kg oraz 2-osobowy ULM „Ważka” z silnikiem 40 KM o masie całkowitej 270 kg. Jak wspominał… "będzie się zmagał ze swoją ważką aż do skutku, aż wreszcie nią poleci. - Podczas prób oderwała się już ok. 40 metrów nad ziemię, lecz silnik przerywał, miał awarię. To był silnik od... skutera śnieżnego. Zamontowałem potem motor z citroena visy, którym napędzany był też sławny 2CV. Napęd bezawaryjny, ale, niestety, za słaby, tylko 35 KM. Będzie potrzebna kolejna modyfikacja. Sama maszyna wykazywała dobrą sterowność i stateczność, nie było drgań i wibracji”.
Śp. Marek Tenerowicz pomimo, że miał wiele serca do „Ważki”, to aktualnie był w trakcie budowy wiatrakowca, którego niestety już nie ukończy i który już nie podaruje Mu tego, czego nie podarowała „Ważka”: wymarzonego lotu nad rodzinnym Krosnem.
Inż. Marek Tenerowicz uczestniczył w budowie samolotu ULM JK-01 „Elf” konstrukcji mgr inż. Jerzego Krawczyka w początkowym okresie firmy EKOLOT, której właścicielem jest do dzisiaj Henryk Słowik, członek Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa.
Samolot zaprezentowany został podczas XIV Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotni¬czych, Oleśnica'95 (30.06.- 2.07.1995 r.), gdzie zdobył pierwszą nagrodę, wzbudzając również zainteresowanie wśród zwiedzających z uwaga: „ szkoda, że nie dla dwóch osób”. Uwagę zwracało staranne wykonanie konstrukcji i dobre własności w locie. Następnie był prezentowany podczas I Stalowowolskiego Zlotu Konstrukcji Amatorskich na lotnisku Turbia (12- 13.08.1995 r.). W późniejszym czasie został sprzedany do Francji, gdzie zdobył mistrzostwo świata w swojej klasie samolotów jednomiejscowych. Mikrolot do dziś pozostaje w ofercie firmy PPHU „Ekolot”, a pojedyncze egzemplarze wciąż znajdują nabywców.
Śp. Kol. Marek Tenerowicz zapisał się, jako współwykonawca projektu i współrealizator skwerku ku pamięci lotników II wojny światowej i pobytu Papieża św. Jana Pawła II na lotnisku w 1997r. przed Portem Lotniczym lotniska w Krośnie.
W czasie, kiedy Gmina Krosno przejęła lotnisko od Marszałka Województwa Podkarpackiego, opracował alternatywny projekt rozbudowy lotniska krośnieńskiego dla funkcji komunikacyjno-gospodarczego umożliwiający dalszą rozbudowę bez konieczności okrojenia 40 ha z głównej płyty lotniska. Równocześnie na bazie powyższego projekty opracował zarys wielofunkcyjnego toru wyścigowego samochodowo – motocyklowego, w tym formuły 1.
W latach 1994-2006 był radnym Rady Miasta Krosna, pełniąc funkcję przewodniczącego Komisji Urbanistyki i Geodezji.
Wyróżniony „Dyplomem Skrzydlatego Wieku” oraz przyznaniem tytułu i odznaki „Zasłużony Działacz Lotnictwa Sportowego” uchwałą nr 414/XIX/2016 Zarządu Aeroklubu Polskiego.
Spoczywaj w spokoju! Lotnicy nie umierają – na niebie byli i do nieba wrócili! Niech Matka Boska Loretańska ma Cię w Swojej opiece. Pozostaniesz na zawsze w pamięci, jako serdeczny nasz Kolega i Przyjaciel.
Zarząd Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa wraz ze wszystkimi jego członkami składa Rodzinie serdeczne z serca płynące kondolencje.
Pogrzeb śp. Marka Tenerowicza odbędzie się 13 lutego 2023 r. (poniedziałek). O godz. 10:00 odprawiona zostanie msza św. w Kościele pw. św. Piotra i św. Jana z Dukli w Krośnie przy ul. Wyszyńskiego, po czym ciało zmarłego odprowadzone zostanie na Cmentarz Komunalny przy ul. Wyszyńskiego.
Opracował: Zygmunt Bąk – sekretarz Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego
Komentarze