Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zmarł instruktor-pilot Jerzy Markiewicz

Krośnieński Klub Seniorów Lotnictwa im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego z żalem zawiadamia, że 20 marca 2024 roku w wieku 94 lat zmarł członek honorowy KKSL, instruktor – pilot Jerzy Markiewicz. Był niekwestionowanym nestorem krośnieńskiego środowiska seniorów lotnictwa, wieloletnim członkiem Aeroklubu Podkarpackiego w Krośnie i Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa (od 02.01.1988 roku). 

Urodził się 16.05.1929 w Hostowie (w II Rzeczypospolitej wieś w powiecie tłumackim województwa stanisławowskiego). W 1950  został powołany do służby wojskowej i skierowany do Technicznej Szkoły Wojsk Lotniczych. a następnie do Oficerskiej Szkoły Lotniczej. Po odbyciu służby wojskowej w 1954 ukończył we Wrocławiu kurs szybowcowy i pilotażu samolotowego. W następnym roku został absolwentem kursu agrolotniczego organizowanego przez Oddział Obsługi Rolnictwa i Leśnictwa przy Polskich Liniach Lotniczych LOT.  

W marcu 1956 podjął pracę w Aeroklubie Podkarpackim – Centrum Wyszkolenia Spadochronowego w Krośnie na stanowisku instruktora – pilota. Jako, że od 1957 prowadzenie prac agrolotniczych dla rolnictwa przejął Aeroklub PRL, w ramach Aeroklubu powstały kolejno Lotniczy Zespół Usług Gospodarczych i w 1966 Przedsiębiorstwo Usług Lotniczych, w których zatrudnienie znalazł Jerzy Markiewicz. Loty o charakterze agrolotniczym wykonywał na samolotach CSS-13 (próbny wysiew zbóż i opylanie lasów w Bułgarii), Jak-12, PZL-101 Gawron, Antonow An-2 oraz PZL-106 Kruk. 

Z uwagi na sezonowy charakter usług w kraju, za pośrednictwem centrali handlu zagranicznego Motoimport (współpraca z z austriacka firmą Agrar Fug Gluck) wraz z innymi polskimi załogami prowadził profesjonalne usługi agrolotnicze w Tunezji, Egipcie i Sudanie, m.in. opryski pól bawełny i pszenicy oraz kukurydzy. Wielokrotnie pokonywał Morze Śródziemne, pilotując samolot Antonow An-2 (pięć przelotów do Afryki tam- i z powrotem) oraz trasa przez Półwysep Apeniński. Np. w 1969 w przelocie z Polski do Afryki w składzie 5 samolotów PZL-101 Gawron, których pilotami byli Mirosław Skolimowski – jako lider, Remi Kaleta, Stanisław Szostakiewicz, Ryszard Śliwczyński i Jerzy Markiewicz. Miejsca w kabinach zajęli mechanicy a aparaturę agrolotnicza wysłano samolotem transportowym. 

Posiadał łączny nalot na samolotach ( oprócz wymienionych w wersji rolniczej, także na samolocie LWS Junak 2 i 3, Jak-18 TS-8 Bies, PZL-104 Wilga) ponad 17.700 godz. z czego większość na samolocie An-2. Na szybowcach 480 godz. oraz 13 skoków na spadochronie.  
Odznaczony i wyróżniony:  Brązowym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju – 1968, Brązowym Krzyżem Zasługi – 1969,  Odznaką Zasłużonego Działacza Lotnictwa Sportowego – 1974, Srebrnym Krzyżem Zasługi – 1987,  Medal 40- lecia PRL. Uhonorowany Medalem Rady Seniorów Lotnictwa AP wręczonym w dniu 13 sierpnia 2022 przez prezesa Rady Seniorów Lotnictwa AP Leszka Mańkowskiego na uroczystym spotkaniu z okazji 40.lecia działalności Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. 

Pożegnalna ceremonia żałobna rozpocznie się 25 marca 2024 o godz. 13:00 w kościele p.w. św. Piotra i św. Jana z Dukli w Krośnie, po czym nastąpi złożenie ciała Zmarłego w miejscu wiecznego spoczynku. 

Spoczywaj w spokoju! Lotnicy nie umierają – na niebie byli i do nieba wrócili! Niech Matka Boska Loretańska ma Cię w Swojej opiece. Pozostaniesz na zawsze w pamięci, jako serdeczny nasz Kolega i Przyjaciel. 

Zarząd Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa wraz ze wszystkimi jego członkami składa Rodzinie serdeczne z serca płynące kondolencje.

Zygmunt Bąk – sekretarz KKSL im. gen. pil. Ludomiła A. Rayskiego

Zdjęcia: źródło KKSL

Klepsydra Jerzy Markiewicz

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony