Złamanie przedniej goleni podwozia samolotu, spóźniona reakcja instruktora na błąd ucznia-pilota - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 6087/2022 (PI, 15.10.2022 r., EPWK). Dotyczy: Po podpięciu liny holowniczej pilot samolotu WT-9 Dynamic otrzymał drogą radiową komendę o pociągnięcie szybowca celem naprężenia liny holowniczej i ustawienia zespołu w osi startu. W chwili naprężania liny przy prędkości około 6 km/h nastąpiło złamanie przedniej goleni podwozia samolotu i kontakt śmigła z ziemią. Przyczyną zdarzenia było pęknięcie połączenia spawanego przedniej goleni podwozia w wyniku długoletniej intensywnej eksploatacji samolotu. Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia były: specyfika eksploatacji samolotu, polegająca na wykonywaniu krótkich lotów, co skutkowało dużą liczbą lądowań w stosunku do nalotu; eksploatacja samolotu na trawiastej drodze startowej, co powodowało zwiększone obciążenie podwozia; brak możliwości wizualnego wykrycia początkowych pęknięć goleni podczas przeglądów przedlotowych ze względu na zastosowanie owiewki przedniego koła. Uchwała 6087/2022
• 0023/2023 (I, 24.05.2023 r., EPWS). Dotyczy: Po starcie AT-3 R-100, kiedy samolot osiągnął kilka metrów wysokości pojawiły się silne drgania płatowca. Instruktor przejął sterowanie i wylądował na wprost. Po zakończonym dobiegu na końcu pasa startowego i wyłączeniu silnika załoga opuściła kabinę i wykonała oględziny samolotu. W trakcie oględzin stwierdzono, że końcówki łopat śmigła są uszkodzone. Przeprowadzono inspekcję pasa startowego i w odległości około 400 m od samolotu znaleziono uszkodzone wodzidło. Nie stwierdzono uszkodzeń płatowca. Przyczyną zdarzenia było niewłaściwe wykonanie przeglądu przedlotowego – pozostawienie wodzidła założonego na przedniej goleni podwozia. Uchwała 0023/2023
• 1506/2020 (I, 26.06.2020 r., EPWK). Dotyczy: W trakcie startu szybowca KR-03 Puchatek za wyciągarką na wysokości około 130 m AGL nastąpiło pęknięcie liny holowniczej. Po zabezpieczeniu prędkości i wyczepieniu liny holowniczej uczeń-pilot podjęła decyzję o lądowaniu z wiatrem z zakrętu o 180°. Po wykonaniu zakrętu sterowanie szybowcem przejął instruktor i wykonał lądowanie. W trakcie dobiegu uczeń-pilot gwałtownie wychyliła ster kierunku w lewo. Szybowiec utracił kierunek dobiegu, zahaczył lewym skrzydłem o ziemię i wykonał cyrkiel. W wyniku cyrkla uszkodzona została wykonana z metalowej rurki płoza lewego skrzydła. Przyczyną zdarzenia była spóźniona reakcja instruktora na błąd ucznia-pilota. Uchwała 1506/2020
• 7037/2022 (I, 11.12.2022 r., EPWA). Dotyczy: Kontroler nie wiedząc o wydanym przez Asystenta zezwoleniu na przecięcie RWY 29 przez pojazd Dyżurnego, o godz. 11:36:45, wydał zezwolenie na start samolotu Airbus A321. W czasie wydawania zezwolenia na start, Dyżurny znajdował się jeszcze na TWY A4 przed skrzyżowaniem z RWY 29, a samolot Airbus kołował już po RWY 29 do zajęcia pozycji startowej. Przyczyną zdarzenia było wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu przez drogę startową bez koordynacji z kontrolerem lotniska. Uchwała 7037/2022
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze