Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zimowy rozkład lotów

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, iż otrzymał  rozkłady od 51 obcych przewoźników planujących wykonywać regularne przewozy do/z Polski w sezonie rozkładowym Zima 2011/2012.

Zgodnie z art. 201a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. (Dz. U. 100, poz. 696, z późn. zm.) Prezes Urzędu zatwierdza rozkłady lotów tylko przewoźników pochodzących z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Konfederacji Szwajcarskiej. Natomiast rozkłady przewoźników z EOG oraz Konfederacji Szwajcarskiej, przedstawiane są Prezesowi ULC jedynie do wiadomości.

Zgodnie ze złożonymi rozkładami, faktycznie pasażerskie przewozy regularne wykonywać będzie 30 obcych przewoźników: AER LINGUS, AEROFLOT, AEROSVIT, AIR BALTIC, AIR BERLIN, AIR FRANCE, ALITALIA CAI, ASTRAEUS, AUSTRIAN AIRLINES, BELAVIA, BRITISH AIRWAYS, BRUSSELS AIRLINES, CSA CZECH AIRLINES, EASYJET, EL-AL ISRAEL AIRLINES LTD., FINNAIR, FLYBE, GERMANWINGS, JET2.COM, KLM, LUFTHANSA, MALEV, NORWEGIAN AIR SHUTTLE, RYANAIR, SAS, SWISS, TAP PORTUGAL, TURKISH AIRLINES, WIZZ AIR HUNGARY, WIZZ AIR UKRAINE, natomiast regularne przewozy towarowe - 5 przewoźników cargo: AIR CONTRACTORS, EUROPEAN AIR TRANSPORT (DHL), FARNAIR SWITZERLAND, TNT oraz UPS C.O.

Z wykonywania regularnych, bezpośrednich przewozów na trasach do/z Polski w sezonie Zima 2011/2012 zrezygnowało czterech przewoźników: hiszpański VUELING, marokański ROYAL AIR MAROC, ukraiński UKRAINE INTERNATIONAL AIRLINES oraz słoweńska ADRIA AIRWAYS, przy czym przewoźnik ROYAL AIR MAROC zadeklarował chęć wykonywania przewozów na trasach pomiędzy Polską a Marokiem w formule przewozów czarterowych, natomiast przewozy przewoźnika UKRAINE INTERNATIONAL AIRLINES charakteryzują się sezonowością i wykonywane są zazwyczaj jedynie w sezonie letnim. Na rynku pojawił sie nowy przewoźnik z Finlandii – FLYBE, który obsługiwał będzie połączenia pomiędzy Polską a Finlandią w ścisłej współpracy z przewoźnikiem FINNAIR.

Pozostałych 16 przewoźników będzie oferować swoje loty jako tzw. przewoźnicy marketingowi, w ramach umów o dzieleniu oznaczeń linii (code-share), zawartych z przewoźnikami faktycznymi.

Spośród przewoźników obcych najszerszą ofertę przewozów regularnych w sezonie Zima 2011/2012 ma RYANAIR (72 trasy), na drugim miejscu znalazł się WIZZ AIR HUNGARY (71 tras), a na trzecim NORWEGIAN AIR SHUTTLE (8 tras), czwarte miejsce zajmuje zaś EASYJET (6 tras). W ramach przewozów wykonywanych na podstawie umowy o dzieleniu oznaczeń linii z PLL LOT S.A., najszerszą ofertę ma LUFTHANSA (19 tras), jednak większość z nich faktycznie obsługuje polski przewoźnik.

Całkowita liczba obcych przewoźników faktycznych obsługujących przewozy pasażerskie na trasach do/z Polski, w porównaniu z ubiegłym sezonem rozkładowym uległa zmniejszeniu (33 obcych przewoźników w sezonie Lato 2011). Zmniejszyła się również oferta przewoźników WIZZ AIR HUNGARY oraz RYANAIR, którzy w ubiegłym sezonie obsługiwali regularne połączenia na 79 (WIZZ AIR HUNGARY) oraz 76 (RYANAIR) trasach.

Najbardziej popularnym portem lotniczym wśród obcych przewoźników jest nadal Warszawa – pasażerskie przewozy do i ze stolicy oferuje 23 obcych przewoźników. Drugim portem lotniczym pod względem liczby operujących przewoźników jest Kraków. Z tego miasta przewozy regularne oferuje 12 obcych przewoźników. Obcy przewoźnicy operują regularnie do/z Polski również z portów lotniczych w Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy i Wrocławiu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony