Przejdź do treści
Samolot Tecnam P92 Echo Super w miejscu awaryjnego lądowania - ślady przyziemienia (fot. KPP w Płońsku)
Źródło artykułu

Zderzenie z ziemią samolotu i balonu, przyziemienie bez podwozia, utrata mocy silnika - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0003/2024 (W, 14.02.2024 r., Kaplityny). Dotyczy: Zderzenia się z ziemią samolotu BELMONT DW200. Samolot był wyposażony w spadochronowy balistyczny system ratunkowy GRS. Do dnia opublikowania tego Raportu Wstępnego, Komisji, nie udało się ustalić, dlaczego załoga podczas zdarzenia nie użyła GRS w celu ratowania swojego życia. Raport wstępny 0003/2024

• 0004/2024 (W, 16.02.2024 r., EPMX). Dotyczy: Utraty siły nośnej przez samolot Tecnam P92 Echo Super i zderzenia się z nawierzchnią pasa startowego. Na miejscu zdarzenia zabezpieczono nagranie z monitoringu lądowiska, które zarejestrowało przebieg wypadku. Pierwszy kontakt z ziemią samolot rozpoczął lewym kołem podwozia głównego, następnie prawym i kołem przednim. Po przejechaniu kilku metrów samolot przechylił się nieznacznie na prawą stronę. Ostatecznie samolot przechylił się do przodu i skapotował. Raport wstępny 0004/2024

• 0008/2023 (W, 19.03.2023 r., Bór, EPNT). Dotyczy: Twardego zderzenia się balonu Cameron Z-160 z ziemią po uruchomieniu przez pilota systemu szybkiego opróżniania powłoki. Zdarzenie nastąpiło w trakcie przesuwania i utrzymywania balonu nad ziemią w celu oddalenia od przeszkód, które mogły uszkodzić powłokę balonu w trakcie jej układania. Raport końcowy 0008/2023

Balon Cameron Z-160 (fot. PKBWL)

Balon Cameron Z-160 (fot. PKBWL)

• 0009/2024 (W, 01.03.2024 r., Warszawa Wawer). Dotyczy: Lądowania awaryjnego samolotu Cessna F150F po dwukrotnym stwierdzeniu przez pilota spadku obrotów silnika. Na miejsce lądowania wybrał teren niezabudowany, ale bardzo podmokły, w dzielnicy Wawer. Po przyziemieniu samolot po przebyciu około 15 m, zatrzymał się i kapotował. Raport wstępny 0009/2024

• 0058/2023 (PI, 20.08.2023 r., EPJG). Dotyczy: Zaczepienia przez szybowiec SZD-50-3 „Puchacz” o linę wygiągarkową lewym skrzydłem. Instruktor zorientował się w sytuacji i kontynuował proces lądowania na wprost. Przyczyną zdarzenia była zbyt gwałtowna reakcja załogi po wyczepieniu liny, polegająca na zbyt szybkim rozpędzeniu szybowca do lotu ustalonego, co doprowadziło do dogonienia liny wyciągarkowej i jej zarzucenia na skrzydło. Uchwała 0058/2023

• 0071/2023 (W, 25.09.2023 r., Jamno k. Łowicza). Dotyczy: Po zauważeniu podczas lotu zerowego wskazania ciśnienia oleju pilot samolotu Cessna FR1 172H postanowił wykonać lądowanie zapobiegawcze na najbliższym lądowisku w celu oceny zaistniałej sytuacji. Po około 42 minutach od startu silnik zaczął tracić moc, a obroty zaczęły się wahać. Po 43 minutach silnik przerwał pracę. Pilot wybrał do lądowania pole o długości około 800m. Lądowanie w terenie przygodnym zostało wykonane na gładko zaoranym polu, w pobliżu linii kolejowej, pod wiatr oraz wzdłuż bruzd. Podczas przyziemienia został wyłamany przedni widelec mocujący koło, co spowodowało kapotaż samolotu. Uchwała 0071/2023

Widok samolotu Cessna FR1 172H po kapotażu (fot. PSP)

Cessna FR1 172H po kapotażu (fot. PSP)

• 0079/2023 (PI, 13.11.2023 r., EPCD). Dotyczy: Przyziemienia samolotu Tecnam T2006T bez podwozia, a następnie ślizgania się po drodze startowej przez ponad 200 metrów, po czym zatrzymania samolotu. Przyczyną zdarzenia był brak kontroli położenia podwozia zarówno przez instruktora jak i ucznia-pilota, skutkujące brakiem jego wypuszczenia do lądowania. Uchwała 0079/2023

• 1008/2020 (I, 18.03.2020 r., EPBC). Dotyczy: Trudności w prowadzeniu korespondencji radiowej w czasie dużego natężenia ruchu w kręgach nadlotniskowych. Przyczyną i czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia był intensywny ruch w rejonie lotniska, prowadzenie korespondencji radiowej w dwóch językach, stosowanie długich wypowiedzi w korespondencji. W związku z powtarzającymi się zbliżeniami w kręgach nadlotniskowych lotniska Warszawa-Babice, związanych między innymi z dużą liczbą statków powietrznych, PKBWL wydała zalecenie nr 1/2021/0483. W dniu 2 lutego 2022 r., realizując to zalecenie, Zarządzający lotniskiem Warszawa-Babice ograniczył liczbę statków powietrznych w kręgu nadlotniskowym do sześciu. Uchwała 1008/2020

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony