Przejdź do treści
Wypadek samolotu ultralekkiego STORCH w Brzeskiej Woli (fot. PKBWL)
Źródło artykułu

Zderzenie balonu z linią energetyczną, utrata panowania nad samolotem, zapłon oparów paliwa - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0069/2023 (W, 19.09.2023 r., Brzeska Wola). Dotyczy: Pilot samolotu ultralekkiego STORCH stracił panowanie nad maszyną i samolot spadł na pole z uprawą borówek. Samolot zderzył się z powierzchnią ziemi w pozycji zbliżonej do pionowej, dziobem do dołu, bez przechyleń. Przód samolotu wbił się w miękką ziemię, na skutek czego łopaty śmigła samolotu zostały odłamane od piasty i pozostały pod wrakiem, dociśnięte do podłoża i rozłożone równomiernie co 120°. W wyniku wypadku pilot samolotu poniósł śmierć, a samolot został zniszczony. Raport wstępny 0069/2023

• 0043/2023 (PI, 13.07.2023 r., Małszyce k. Golubia Dobrzynia). Dotyczy: Zderzenia balonu Cameron Z340 HL z linią energetyczną, którego przyczną było lądowanie w warunkach zapadającego zmierzchu, przy ograniczonej widzialności, a także błąd pilota polegający na założeniu, że pomiędzy słupami energetycznymi nie ma rozciągniętych przewodów. Uchwała 0043/2023

• 0049/2023 (PI, 12.07.2023 r., EPNT). Dotyczy: Podczas czwartej próby uruchomienia silnika samolotu Cessna 152, doszło do zapłonu oparów paliwa w przedziale silnikowym. Pojawił się dym i płomienie. Przyczyną zdarzenia było było uruchamianie silnika w sposób niezgodny z Instrukcją użytkowania samolotu. Czynnikami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia było: zignorowanie przez instruktora dymu, który pojawił się już podczas drugiej próby uruchomienia i kontynuowanie rozruchów pomimo przesłanek do wystąpienia pożaru; stosowanie przez instruktora „własnej”, nieprawidłowej techniki uruchomienia silnika na tym egzemplarzu samolotu, połączonej z ponadnormatywną ilością zastrzyków paliwa oraz pompowaniem przepustnicą podczas rozruchu. Uchwała 0049/2023

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony