Przejdź do treści
Dron firmy Pelixar w Porcie Gdynia (fot. Tadeusz Urbaniak/port.gdynia.pl)
Źródło artykułu

Zaprojektowany na potrzeby Portu Gdynia dron zwiększy bezpieczeństwo

W dniu 5 października br. nastąpiło przekazanie do użytku Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. bezzałogowego statku powietrznego dedykowanego i zaprojektowanego na potrzeby Portu Gdynia.

Ze względu na dynamiczny rozwój bezzałogowych statków powietrznych Zarząd Morskiego Portu Gdynia zdecydował się wdrożyć długofalową strategię dot. dronów, która ma na celu stworzenie w Porcie Gdynia kompletnego i zintegrowanego środowiska testowego.

W ramach projektu badawczo-rozwojowego pod nazwą „Lotniczy System Monitoringu” powstała niezawodna platforma wielowirnikowca w układzie X8 przystosowana do pracy w bardzo trudnych warunkach portowych: silnego wiatru, dużego zasolenia powietrza oraz zakłóceń w komunikacji dron-operator.

Dron został wyposażony w kamerę z zoomem, która posłuży do obserwacji terenów Portu Gdynia na potrzeby bezpieczeństwa.

Ponadto dron zadba o środowisko, korzystając z czujników zanieczyszczenia powietrza – pod tym kątem będą sprawdzane statki wchodzące do portu.

Port Gdynia podjął współpracę z gdyńską firmą Pelixar, która posiada duże doświadczenie i wiedzę techniczną w budowaniu bezzałogowych statków powietrznych oraz specjalizuje się w konstruowaniu dedykowanych rozwiązań według indywidualnych wymagań użytkowników.

Cieszymy się, że udało nam się osiągnąć kolejny kamień milowy projektu. Warto zaznaczyć, że odebrany dron stanowi bardzo ciekawą konstrukcję. Niezwykle ważnym elementem jest wyposażenie naszego drona w nadajnik ADS-B dzięki, któremu jest widoczny dla lotnictwa załogowego oraz wież kontroli ruchu lotniczego. Powyższe elementy wyraźnie pokazują, że niezawodność oraz bezpieczeństwo były podstawowymi założeniami budowanej w ramach projektu platformy. Zgodnie z założeniami projekt nie kończy się na dzisiejszym odbiorze drona. Do końca roku BSP będzie uczestniczył w testach prowadzonych wg dedykowanych scenariuszy z zakresu akcji ratowniczo – gaśniczych oraz ochrony środowiska. Zachęcam Państwa do śledzenia postępów w naszym projekcie – stwierdził Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Rozwiązania przetestowane oraz wdrożone przy współpracy z firmą Pelixar, umożliwią sprawne rozpoznanie, weryfikację i reakcję na zagrożenia oraz sytuacje kryzysowe w Porcie Gdynia. Niezawodne i bezpieczne urządzenie będzie wspierać między innymi działania Portowej Straży Pożarnej. Dron został wyposażony także w autorski system transportowy firmy PELIXAR umożliwiający szybki załadunek, transport i zrzut małych paczek z portu prosto na statki czekające na redzie lub odwrotnie. Technologia, która została użyta do budowy drona umożliwia oddalenie się urządzenia nawet do 2 kilometrów od osoby sterującej.

Projekt Lotniczy System Monitoringu, który Port Gdynia wniósł do Programu CEDD, wytycza ścieżkę wypracowywania rozwiązań dronowych dostosowanych do potrzeb użytkownika, spełniających odpowiednie normy i standardy, w tym przypadku działających w zawiłym otoczeniu technologicznym i regulacyjnym. To ważny krok milowy w rozwoju branży dronowej i całego obszaru bezzałogowych statków powietrznych – mówi Małgorzata Darowska, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych i programu CEDD.

Port Gdynia podejmuje liczne działania, które mają realną szansę wyznaczać światowe standardy dla wdrożeń i rozwoju tego typu technologii. ZMPG S.A. podpisał porozumienie o współpracy w ramach programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD), który wspiera testowanie i standaryzację technologii dronowych w zastosowaniach specjalistycznych i jest platformą umożliwiającą wymianę doświadczeń z podmiotami pracującymi na rzecz środowiska bezzałogowych statków powietrznych w Polsce.

Port Gdynia, jako port podwójnego przeznaczenia ma kluczowe znaczenie dla gospodarki i obronności państwa oraz dla realizacji założeń HNS . Jest również węzłem europejskiej sieci bazowej TEN-T i punktem wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Ponadto jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony