Zakończenie funkcjonowania JAA
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że dziś przestają istnieć Wspólne Władze Lotnicze (JAA). Ich funkcje w dziedzinie ustanawiania wspólnych standardów w europejskim lotnictwie cywilnym przejmuje w całości Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Przez 39 lat istnienia JAA wypracowały system wspólnych regulacji lotniczych (JAR) zawierających przepisy dotyczące certyfikacji wyrobów lotniczych, zdatności do lotu statków powietrznych, operacji lotniczych i licencjonowania personelu lotniczego.
Dorobek ten jest stopniowo wdrażany do prawa Unii Europejskiej. Takie przepisy obowiązują już w dziedzinie zdatności do lotu, utrzymania ciągłej zdatności do lotu, a także samolotów używanych w przewozach handlowych, w zakresie objętym przez EU-OPS. Przepisy UE dotyczące operacji lotniczych i licencjonowania personelu lotniczego wejdą w życie zapewne w ciągu dwóch lat.
Państwa UE w dalszym ciągu będą stosować JAR jako podstawę dla przepisów krajowych do czasu, aż wejdą w życie odpowiednie regulacje UE.
Do tego czasu państwa członkowskie UE są odpowiedzialne we własnym zakresie za utrzymanie w mocy przepisów krajowych opartych na JAR do czasu wejścia w życie przepisów UE, a także za utrzymanie ich zgodności ze standardami i zalecanymi praktykami postępowania ICAO i za inne sprawy związane z bezpieczeństwem lotniczym.
Należy jednak zwrócić uwagę na to, że o ile państwa członkowskie UE mogą wprowadzać i modyfikować regulacje krajowe, to jednocześnie muszą powstrzymać się od podejmowania środków będących aktualnie w zakresie kompetencji Wspólnoty.
Państwa członkowskie JAA nie będące państwami członkowskimi UE mogą natomiast zawierać porozumienia robocze z EASA o współpracy m.in. w zakresie działalności standaryzacyjnej, inspekcyjnej czy legislacyjnej.
Nie zaprzestaje działalności komórka szkoleniowa JAA (JAA Training Organization) z siedzibą w Hoofddorp (Holandia), która funkcjonować będzie jako jednostka stowarzyszona z Europejską Konferencją Lotnictwa Cywilnego (ECAC).
Komentarze