XEOS rozpoczyna serwisowanie silników CFM LEAP w Polsce
GE Aerospace ogłosiło dziś oficjalne otwarcie nowoczesnego zakładu obsługi technicznej silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej koło Wrocławia.
Ten zaawansowany technologicznie obiekt MRO (Maintenance, Repair & Overhaul - konserwacja, naprawa i remonty) powstał w ramach joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik, i specjalizuje się w przeglądach, naprawach i usługach serwisowych silników CFM International* LEAP, które napędzają najpopularniejsze samoloty wąskokadłubowe. Do tej kategorii należą jednostki napędowe CFM LEAP-1A, stosowane w rodzinie Airbus A320neo, oraz CFM LEAP-1B, używane w samolotach Boeing 737 MAX.
„Otwarcie tego zakładu podkreśla nasze zaangażowanie w rozwój globalnych usług MRO dla silników CFM LEAP oraz długofalowe zaangażowanie GE Aerospace w Polsce” – powiedział Alan Kelly, dyrektor generalny ds. serwisu silników LEAP w GE Aerospace. „Jesteśmy obecni w Polsce od 30 lat, zatrudniamy tu ponad dwa tysiące pracowników w sześciu lokalizacjach, współpracujemy z ośmioma wyższymi uczelniami i ponad tysiącem lokalnych dostawców. Równocześnie inwestujemy w rozwój wysoko wykwalifikowanej kadry inżynierskiej, m.in. poprzez program Next Engineers w Warszawie, który wspiera młode talenty.”
Zakład XEOS prowadzi obecnie przeglądy serwisowe silników LEAP-1B, a także wspiera naprawy modułowe i testy silników LEAP-1A. W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie stanowiska testowego dla silników LEAP-1B, oraz dalsza rozbudowa zdolności remontowych i naprawczych obiektu.
„Dwa miesiące temu z dumą ogłosiliśmy, że Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Lufthansa Technik jako partnera do obsługi serwisowej swoich silników CFM LEAP-1B” – powiedział Christian Seitler, dyrektor ds. obsługi silników nowej generacji w Lufthansa Technik, która jest również licencjonowanym przez CFM dostawcą usług MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) dla jednostek LEAP-1A i LEAP-1B. „Naturalnym krokiem było więc przyjęcie pierwszego silnika LOT-u do serwisowania właśnie w zakładzie XEOS w Polsce. Ten nowoczesny obiekt stanowi doskonałe uzupełnienie naszej infrastruktury obsługi silników LEAP w Hamburgu.”
Lufthansa Technik i PLL LOT ogłosiły podpisanie umowy serwisowej dotyczącej silników CFM LEAP-1B w styczniu 2025 roku. Obecnie polski przewoźnik narodowy eksploatuje flotę 18 Boeingów 737 MAX 8, a w trakcie realizacji zamówienia znajduje się kolejnych 13 samolotów, co łącznie oznacza 62 silniki LEAP-1B oraz - dodatkowo - jednostki zapasowe.
„Z radością obserwujemy, jak nasze silniki CFM LEAP-1B są serwisowane przez rodzimych specjalistów w zakładzie XEOS” – powiedział Maciej Maciejewicz, szef działu napędów w Polskich Liniach Lotniczych LOT. „To nowoczesne centrum serwisowe oraz wysoko wykwalifikowana kadra, niosą za sobą ogromny potencjał korzyści nie tylko dla naszej linii, lecz także dla dynamicznie rozwijającego się sektora lotniczego w Polsce.”
Zakład XEOS to nowoczesny obiekt o powierzchni 35 tys. m², obejmujący halę inspekcji wstępnej silników, główną halę montażowo-demontażową, zaawansowaną linię czyszczenia i inspekcji, wciąż rosnącą liczbę stanowisk naprawczych, centrum szkoleniowe oraz najnowocześniejszą komorę testową. Zakład funkcjonuje zgodnie z najlepszymi praktykami lean management, bazując na autorskim systemie operacyjnym GE Aerospace – FLIGHT DECK.
„Nasza załoga liczy obecnie 250 osób i wraz z rozwojem zakładu systematycznie się powiększa” – powiedział Robert Burton, dyrektor zarządzający XEOS. „Na miejscu mamy do dyspozycji silniki szkoleniowe, dlatego jesteśmy w stanie szybko rozwijać kompetencje naszej kadry i budować zespół wysoko wykwalifikowanych specjalistów w regionie Wrocławia.”
Napędy TGE Aerospace wspierają Polskie Linie Lotnicze LOT od ponad 25 lat, dostarczając silniki CFM56-3, CFM56-7Bi LEAP-1B do samolotów Boeing 737 Classic oraz Next-Generation 737 oraz 737 MAX, a także jednostki CF34 do samolotów Embraer E-Jet.
GE Aerospace aktywnie wspiera również Polskie Siły Powietrzne, dostarczając jednostki napędowe do różnych statków powietrznych, w tym śmigłowców. W styczniu br. GE Aerospace otrzymało zamówienie na 210 silników T700, które będą napędzać 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache Guardian dla Polskich Sił Zbrojnych.
*CFM International jest spółką joint venture, w której 50% udziały mają GE Aerospace i Safran Aircraft Engines.



Komentarze