AIR prezentuje pierwszą produkcyjną jednostkę cargo eVTOL
17 grudnia 2025 r. firma AIR, producent zaawansowanych systemów mobilności powietrznej, zaprezentowała pierwszy egzemplarz produkcyjny elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL) – AIR ONE.
Ta ulepszona wersja bezzałogowego eVTOL charakteryzuje się zoptymalizowaną integracją akumulatorów i większą przestrzenią ładunkową, a także składanymi skrzydłami i ramionami napędowymi, co zapewnia bardziej kompaktowe wymiary i łatwość transportu.
Zasięg i wydajność zostały również poprawione dzięki udoskonaleniu aerodynamiki płatowca, który został opracowany we współpracy z firmą inżynieryjną EDAG. Zaktualizowano również system sterowania lotem w celu zwiększenia stabilności, responsywności i redundancji.
Pierwszy samolot produkcyjny wkrótce wystartuje w dziewiczy pierwszy lot w południowym Izraelu. Kolejne egzemplarze zostaną wysłane do Stanów Zjednoczonych, gdzie będą wykorzystywane w kolejnych pokazach lotniczych i będą wspierać działania firmy w procesie certyfikacji przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA).
AIR prowadzi testy w locie w USA od czasu uzyskania eksperymentalnego certyfikatu zdatności do lotu od FAA. To właśnie podczas jednego z tych lotów, 23 października 2025 roku, bezzałogowy prototyp AIR ONE rozbił się w Indiantown na Florydzie.
Ten płatowiec produkcyjny jest przeznaczony dla wersji transportowej AIR ONE, która będzie mogła przenosić ładunki o masie do 250 kg i wykonywać bezzałogowe loty poza zasięgiem wzroku (BVLOS). AIR pracuje jednak również nad uzyskaniem certyfikatu lekkiego samolotu sportowego (LSA) dla dwumiejscowej wersji załogowej.
W lipcu 2025 r. AIR ogłosił również zamknięcie rundy finansowania serii A o wartości 23 mln dolarów oraz utworzenie w centralnym Izraelu nowego centrum rozwoju i produkcji o powierzchni 32 000 metrów kwadratowych.
Komentarze