BSP SORA 947: Wytyczne Prezesa ULC w sprawie ogłoszenia alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) z komentarzem
W Dzienniku Urzędowym ULC, pod pozycją 31, opublikowane zostały Wytyczne nr 9/2024 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 27 czerwca 2024 r. w sprawie ogłoszenia alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych).
Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 oraz z 2024 r. poz. 731) ogłasza się co następuje.
§ 1. Zaleca się stosowanie alternatywnych sposobów spełnienia wymagań (AltMoC) do akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań AMC1 do art. 11 sekcja 2.5.3 etap nr 9 wydanych przez Dyrektora Generalnego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) decyzją nr 2019/021/R z dnia 9 października 2019 r. w sprawie akceptowalnych sposobów spełnienia wymagań (AMC) i materiałów zawierających wytyczne (GM) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 45, z późn. zm.1)) zmienionej decyzją nr 2020/022/R z dnia 15 grudnia 2020 r., decyzją nr 2022/002/R z dnia 7 lutego 2022 r. oraz decyzją nr 2023/012/R z dnia 19 października 2023 r., stanowiące załącznik do wytycznych.
§ 2. Wytyczne wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Pełny tekst Wytycznych nr 9/2024 dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarz redakcji
Choć preambuła do wytycznych brzmi jak prawnicze zaklęcie, to musimy przyznać, że to krok we właściwym kierunku.
W skrócie, chodzi o to, że wykonując lot „dużym dronem” o wymiarze typowym > 3m w kategorii Szczególnej, w okolicznościach wysokiego iGRC (lot w pobliżu „dużego” zgromadzenia ludzi) lub ARC-d (np. w wojskowej lub cywilnej przestrzeni kontrolowanej lotniska) można w celu realizacji lotu (obniżenia SAIL do realnego, czyli drugiego) zastosować w Polsce środek służący do natychmiastowego zakończenia lotu, czyli skorzystać z urządzenia FTS (Flight Termination System).
Przekładając to na język korzyści, urealniają się loty rolnicze np. dronem DJI Agras T50 i loty „transportowe” np. dronem DJI FlyCart.
Naturalnie FTS będzie wymagał jeszcze kwitów, np. MOC (Means of Compliance) 2511-01 FTS co np. w połączeniu np. ze spadochronem, lub z siłownikiem do wyciągania baterii w czasie lotu i oddzielnym radiem, daje możliwość realizacji wzmiankowanych lotów.
Komentarze