Wypadki lotnicze
Do konsultacji społecznych przekazano projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wypadków i incydentów lotniczych. Nowe zapisy rozporządzenia pozwalają na lepszą współpracę pomiędzy podmiotami a władzą lotniczą odpowiedzialną za politykę bezpieczeństwa lotów oraz Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych odpowiedzialną za badanie przyczyn zdarzeń lotniczych.
Propozycje zmian zawartych w rozporządzeniu dotyczą szczególnie obszarów związanych z zarządzaniem informacją o zdarzeniach lotniczych i sprecyzowaniem obowiązków organów odpowiadających za podejmowanie działań ustawowych w tym obszarze.
Modyfikacji uległy zasady wydawania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego komunikatów dotyczących wypadków lotniczych. Dotychczas istniejące regulacje nakładały na Prezesa ULC obowiązek wydawania komunikatów oraz publikowania zaleceń profilaktycznych wobec wszystkich zdarzeń. Statystyki oraz ocena poziomu bezpieczeństwa lotów wskazują, że większość wypadków w lotnictwie ma miejsce w lotnictwie ogólnym, a w szczególności w sportach ekstremalnych (np. skoki spadochronowe) oraz na statkach powietrznych, nad którymi Prezes ULC posiada ograniczoną władzę ustawową (np. statki powietrzne nie wpisane do rejestru). Kontrola nad niezrzeszonymi użytkownikami statków powietrznych w grupie lotnictwa ogólnego oraz docieranie do indywidualnych osób z zaleceniami a tym bardziej z nadzorem jest trudna. Proponowane zmiany nakierowane są na bardziej precyzyjne działania dotyczące profilaktyki w lotnictwie komunikacyjnym bez uszczerbku dla nadzoru nad właściwym poziomem bezpieczeństwa w pozostałych rodzajach lotnictwa.
Sprecyzowano również zasady funkcjonowania dobrowolnego systemu powiadamiania. System ten, ściśle związany z Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), w tym z ideą „Just Culture”, stanowi integralny element nowoczesnego zarządzania bezpieczeństwem lotów, a jego stosowanie staje się obowiązkiem w świetle prawa międzynarodowego.
Treść rozporządzenia
Propozycje zmian zawartych w rozporządzeniu dotyczą szczególnie obszarów związanych z zarządzaniem informacją o zdarzeniach lotniczych i sprecyzowaniem obowiązków organów odpowiadających za podejmowanie działań ustawowych w tym obszarze.
Modyfikacji uległy zasady wydawania przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego komunikatów dotyczących wypadków lotniczych. Dotychczas istniejące regulacje nakładały na Prezesa ULC obowiązek wydawania komunikatów oraz publikowania zaleceń profilaktycznych wobec wszystkich zdarzeń. Statystyki oraz ocena poziomu bezpieczeństwa lotów wskazują, że większość wypadków w lotnictwie ma miejsce w lotnictwie ogólnym, a w szczególności w sportach ekstremalnych (np. skoki spadochronowe) oraz na statkach powietrznych, nad którymi Prezes ULC posiada ograniczoną władzę ustawową (np. statki powietrzne nie wpisane do rejestru). Kontrola nad niezrzeszonymi użytkownikami statków powietrznych w grupie lotnictwa ogólnego oraz docieranie do indywidualnych osób z zaleceniami a tym bardziej z nadzorem jest trudna. Proponowane zmiany nakierowane są na bardziej precyzyjne działania dotyczące profilaktyki w lotnictwie komunikacyjnym bez uszczerbku dla nadzoru nad właściwym poziomem bezpieczeństwa w pozostałych rodzajach lotnictwa.
Sprecyzowano również zasady funkcjonowania dobrowolnego systemu powiadamiania. System ten, ściśle związany z Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), w tym z ideą „Just Culture”, stanowi integralny element nowoczesnego zarządzania bezpieczeństwem lotów, a jego stosowanie staje się obowiązkiem w świetle prawa międzynarodowego.
Treść rozporządzenia
Źródło artykułu
Komentarze