Przejdź do treści

Wyniki konsultacji w sprawie projektu reorganizacji sieci MRT

Zakończył się proces ogólnodostępnych konsultacji społecznych w sprawie przygotowanego przez PAŻP, przy udziale przedstawicieli Strony Wojskowej, projektu reorganizacji sieci MRT. Ze względu na charakter zmiany (w większości przypadków zmniejszenie ograniczeń dla General Aviation), konsultacje cieszyły się relatywnie niewielkim zainteresowaniem. W wyniku nadesłanych opinii PAŻP wprowadził jedną modyfikację (MRT w rejonie EPST).

Zmodyfikowany projekt został rozesłany do wybranych podmiotów na które zmiana może wpływać. Po zebraniu ewentualnych uwag zostanie wypracowany ostateczny projekt, który po uzgodnieniu z Szefostwem Służb Ruchu Lotniczego, zostanie Państwu przedstawiony. Planowany termin wdrożenia zmiany - marzec 2016r.

Głównym celem przedmiotowych zmian miało być podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotów w FIR Warszawa zarówno użytkowników General Aviation jak i wojskowych oraz zminimalizowanie stopnia skomplikowania dolnej przestrzeni.

Głównymi założeniami jakimi kierowano się tworząc propozycję modyfikacji sieci MRT było:

  • likwidacja lub przesunięcie segmentów przebiegających nad obszarami w których występują znaczne ilości przeszkód lotniczych (elektrownie wiatrowe powyżej 120m AGL);
  • likwidacja lub przesunięcie segmentów przebiegających nad lądowiskami;
  • zmiana przebiegu tras MRT przebiegających nad miastami;
  • likwidacja niewykorzystywanych/niepotrzebnych segmentów.
  • Modyfikacja/likwidacja segmentów, których aktywność znacząco wpływa na przepływ ruchu General Aviation

Odnośnie zaproponowanych zmian, użytkownicy przestrzeni powietrznej nadesłali kilka komentarzy:

"Utrudnienie planowania lotów i przelotów szybowcowych. W tego rodzaju operacjach lotniczych piloci są szczególnie narażeni na loty na niskich wysokościach (wykręcanie się z nad pól) co może kolidować z ruchem szybkich statków powietrznych, stwarzając niebezpieczeństwo kolizji".

"Powinna zostać przeprowadzona konsultacja w sprawie rejonów rzadko "uczęszczanych" przez pilotów szybowcowych  z lokalnymi aeroklubami/operatorami szybowców w rejonie wdrożenia MRT i zmodyfikowanie trasy przebiegu w/w dróg lotniczych adekwatnie do konsultacji".



„Proszę o pozostawienie pkt 88 na obecnej granicy wschodniej MATZ EPMB B i nie przesuwanie go na wschodnią granicę MATZ EPMB D. Umożliwi to w dalszym ciągu dolot do lotniska EPMB w locie "koszącym" po trasie MRT 39 bez konieczności wchodzenia w klasę G poniżej MATZ EPMB D. Dla odsunięcia trasy MRT 39 od lotniska EPEL można pkt. 88 kosmetycznie przesunąć na południe, na pozycję odpowiednią dla punktu LIMA VOC EPMB”.

"Zmiana MRT wpłynie znacząco na ograniczenie utrudnień korzystania z lądowiska EPLI. Poważnym problemem pozostaje TRA20A. Lądowisko EPLI jest położone w południowej części TRA20A przy samej krawędzi strefy. Często zajmowana strefa szczególnie przez wojsko od GND (Pruszcz Gdański) powoduje utrudnienia albo wręcz uniemożliwia korzystanie z lądowiska. W opisanej sytuacji wyjściem byłoby zmiana południowej granicy strefy TRA20A albo podniesienie dolnej granicy TRA20A np., do A009".

Dziękujemy za udział w konsultacjach.

FacebookTwitterWykop

Nasze strony