Wydrukuj sobie APAPI. Będzie wygodniej i bezpieczniej!
Do PAPI i jego uproszczonej wersji APAPI nie trzeba raczej nikogo przekonywać. Przydaje się w dzień i w nocy. To taka ściągawka, przygotowana przez zarządzającego lotniskiem/lądowiskiem, która podpowiada, jak lecieć, aby przestrzegać zaprojektowanej w procedurze, ścieżki podejścia do lądowania. Przez optymalną rozumiemy ścieżkę uwzględniającą przeszkody i ograniczenia hałasowe które opracowuje zarządzający lotniskiem na etapie jego projektowania. Oczywiście warto przed lotem zapoznać się w Instrukcji Operacyjnej ilu stopniowa owa ścieżka jest, aby dobrać odpowiednio prędkość zniżania, ale to oczywiście szczegóły. Dzięki technologii, PAPI/APAPI stały się osiągalne dla właścicieli lądowisk. Innymi słowy zeszły pod strzechy.
Systemy PAPI, które wspomagają w prawidłowym podejściu do drogi startowej, są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych. Tradycyjne jednak są kosztowne i wymagają profesjonalnej instalacji. Dla wielu małych lotnisk jest to wyzwanie finansowe, które jest ponad ich możliwości. Dzięki inicjatywie społeczności lotniczej, rozwiązanie tego problemu staje się bardziej dostępne.
Przedstawiciele środowiska lotniczego podjęli wyzwanie opracowania systemu świateł PAPI, który można wydrukować samodzielnie na drukarce 3D. Pliki niezbędne do druku można pobrać ze strony www.icao4u.com/download, a instrukcja montażu i kalibracji jest napisana językiem, który w zamierzeniach ma być łatwy do zrozumienia. W tej kwestii istotne jest wsparcie przedstawiciela środowiska lotniczego, tj. Rafał Matuszaka który odpowie na wszelkie pytania dotyczące tego tematu.
Oczywiście, samodzielnie drukowane PAPI nie zastąpią profesjonalnych, certyfikowanych systemów używanych na większych lotniskach. Wytworzone z głową i właściwie umocowane, mogą być tańszą alternatywą dla mniejszych obiektów o ograniczonych zasobach.
Tym samym przedsięwzięcie to stało się przykładem innowacyjności i determinacji w dążeniu do poprawy bezpieczeństwa na lotniskach. To także inspiracja dla innych grup i organizacji, które dążą do tego samego celu.
Warto zatem śledzić rozwój projektów społeczności lotniczych, które mogą wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych nie tylko w Polsce, ale również na całym świecie. Dzięki determinacji i zaangażowaniu społeczników z portalu www.icao4u.com, przyszłość małych lotnisk w Polsce wydaje się być bardziej bezpieczna i obiecująca. To dobry krok w kierunku demokratyzacji bezpieczeństwa lotniczego i udowodnienie, że każdy może przyczynić się do poprawy standardów w branży lotniczej.
Oczywiście wszystko należy robić z głową i zachowaniem najwyższych norm bezpieczeństwa.
Zapraszam do kontaktu, Rafał Matuszak pod numerem +48 506 013 492.
Komentarze