Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wsparcie rozwoju nowych technologii i konfiguracji samolotów pasażerskich dalekiego zasięgu w ramach projektu EXAELIA

Projekt EXAELIA – EXperimental Aircraft for European Leadership In Aviation – finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ramowego Horyzont Europa rozpoczął się w styczniu 2025 roku.

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa jest jednym z 23 partnerów konsorcjum, którego celem jest identyfikacja wymagań oraz rozwój projektu wstępnego latających platform badawczych, w celu przetestowania nowych technologii dla przyszłych, pasażerskich samolotów długodystansowych.

Potrzeba nowych rozwiązań i technologii
W obliczu pilnej potrzeby dekarbonizacji transportu, pożądany jest szybki rozwój technologii lotniczych i nowych koncepcji samolotów. Wdrożenie przełomowych rozwiązań w lotnictwie wiąże się z dużymi inwestycjami, znacznym ryzykiem oraz czasochłonnymi procesami. Aby zmniejszyć wspomniane koszty, ryzyko i czas, umożliwiając tym samym wejście do służby nowych samolotów długodystansowych przed 2050 rokiem, konieczne jest rozpoczęcie prac ze znacznym wyprzedzeniem.

Droga do rozwoju
W ramach projektu EXAELIA, partnerzy konsorcjum zamierzają zidentyfikować nowe technologie i rozwiązania dotyczące struktury płatowca, układu oraz jednostek napędowych, a następnie rozwinąć w oparciu o nie projekty latających platform badawczych. Wspomniane platformy umożliwią zwiększenie PGT – Poziomu Gotowości Technologii (TRL – Technology Readiness Level) oraz pozwolą ocenić możliwość i przydatność ich wykorzystania w przyszłych samolotach pasażerskich.

Rola Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa
Instytut jest liderem grupy zadań zajmującej się małymi demonstratorami technologii, które testowane będą – w zależności od ich typu – w locie lub w tunelu aerodynamicznym. Oprócz zarządzania grupą zadań, Instytut jest także odpowiedzialny za badania i rozwój obejmujące m.in. projektowanie geometrii, analizy strukturalne i analizy przepływów, testy, oraz definicję planu rozwoju badanych technologii. Będzie także uczestniczył w pracach mających na celu oszacowanie wskaźnika kosztu życia produktu (Life Cycle Cost Index LCC-I) dla proponowanych konfiguracji przyszłych samolotów dalekiego zasięgu.

Konsorcjum
Konsorcjum EXAELIA koordynowane przez Royal NLR – Netherlands Aerospace Centre zrzesza wiodące instytucje badawcze, uniwersytety oraz Małe i Średnie Przedsiębiorstwa (MŚP) z 13 europejskich krajów.

Na potrzeby projektu została utworzona Rada Doradcza składająca się z przedstawicieli przemysłu lotniczego, w tym czołowych producentów samolotów i jednostek napędowych. Rada Doradcza zapewni wsparcie dotyczące nowych rozwiązań oraz planu rozwoju technologii.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony