Wrześniowy magayzn "Lotnictwo" już w kioskach
W najnowszym numerze magazynu "Lotnictwo":
Farnborough International, 14-20 lipca 2008 r.
Piotr Butowski
Farnborough i Le Bourget to jedyne wystawy lotnicze rangi światowej, wszystkie inne mają znaczenie lokalne. Przez pierwsze dni wystawy tej rangi są obecni szefowie największych światowych firm wojskowych i cywilnych, wystawę odwiedzają liczne delegacje oraz są podpisywane największe kontrakty. Dopiero ostatnie dni są przeznaczone dla fanów lotnictwa, znaczna liczba stoisk jest już wtedy zamknięta za to program pokazów w locie jest poszerzony, w tym o historyczne statki powietrzne.
STS-124 – „Nadzieja” dołączona do ISS
Waldemar Zwierzchlejski
Trzeci tegoroczny lot wahadłowca był niemal w całości poświęcony dostarczeniu i podłączeniu do ISS głównego, ciśnieniowego segmentu japońskiego laboratorium orbitalnego Kibo. Podyktowane to było jego gabarytami – największymi ze wszystkich modułów stacji, jakie zostały wyniesione w ładowni promu. Większe i cięższe od niego są jedynie dwa rosyjskie moduły Zwiezda i Zarja. Dokładniejszy opis Kibo i całej stacji, jej historii, stanu aktualnego i przyszłości, ukaże się w „Lotnictwie” za dwa miesiące, gdy obchodzić będziemy dziesięciolecie rozpoczęcia jej montażu.
McDonnell F-4B Phantom II - monografia (cz. I)
Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
27 maja 1958 r., oblatano prototyp pokładowego wielozadaniowego samolotu myśliwskiego Phantom II. Nic nie zapowiadało, że w następnych latach stanie się on jedną z legend światowego lotnictwa. Firma McDonnell optymistycznie liczyła na wyprodukowanie co najwyżej do pięciuset sztuk samolotów tego typu, dla amerykańskiego lotnictwa morskiego. Nikt nie spodziewał się wówczas, że powstanie ponad 5000 Phantomów II i że 50 lat po oblocie prototypu nadal będą one w eksploatacji...
Pierwsze myśliwce naddźwiękowe w polskim lotnictwie wojskowym
Marian Mikołajczuk
W 1955 r. powołano do życia Układ Warszawski. Wraz z podpisaniem podstawowych dokumentów normujących funkcjonowanie nowej organizacji polityczno-militarnej w Europie powstało Naczelne Dowództwo Zjednoczonych Sił Zbrojnych Państw-Stron Układu Warszawskiego. W ślad za tym doszło do ściślejszej współpracy pomiędzy narodowymi dowództwami w podstawowych sferach funkcjonowania, takich jak: planowanie, koordynowanie wysiłków i szkolenie. W ramach wyposażania w nowe uzbrojenie poszczególne kraje opracowały zapotrzebowanie na naddźwiękowe myśliwce MiG-19. Podpisane z ZSRR umowy dwustronne przewidywały zakup odpowiednich partii samolotów tego typu, części i agregatów, a także przeszkolenie grupy pilotów-instruktorów w radzieckich ośrodkach lotniczych i organizację remontów. Rozpoczęcie realizacji umowy zaplanowano na połowę 1957 r. Takie obustronne porozumienia podpisano pomiędzy ZSRR, a Bułgarią, Niemiecką Republiką Demokratyczną, Polską i Rumunią. Nieco inną umowę podpisano z CSRS z powodu sprzedaży do tego państwa licencji na ten typ myśliwca. Strona radziecka zaproponowała sprzedaż trzech wersji: MiG-19S, MiG-19P i MiG-19PM.
Lightningi w rejonie Morza Śródziemnego cz. I – 12. Armia Powietrzna
Szymon Tetera
W czasie II wojny światowej w basenie Morza Śródziemnego działały trzy grupy myśliwskie USAAF, wyposażone w samoloty P-38 Lightning. W czasie swojej kariery na tym obszarze, jednostki te realizowały szeroką gamę zadań bojowych, a za przeciwników miały nie tylko Luftwaffe, ale także siły powietrzne większości sojuszników Niemiec.
WWS RKKA w wojnie sowiecko-polskiej jesienią 1939 r.
Aleksiej Stepanow
Działania II wojny światowej są bogato udokumentowane historycznie. Nie wszystkie jednak dokumenty były udostępnione badaczom w równym stopniu. Taką białą plamę w literaturze stanowi niewątpliwie historia zdradzieckiej napaści ZSRR 17 września 1939 r. na padającą pod hitlerowskimi ciosami Polskę, a w szczególności działania lotnictwa sowieckiego na tym froncie. O ile polscy historycy z chwilą zniesienia cenzury zaczęli zgłębiać ten temat i opublikowali liczną i bogato udokumentowaną literaturę, o tyle strona rosyjska tendencyjnie pomija ten tak drażliwy w stosunkach polsko-rosyjskich problem. Należy docenić cywilną odwagę rosyjskich badaczy podejmujących te ciągle niepopularne tematy. Miejmy też nadzieję, że dzięki pasji badawczej prawdziwych historyków, często narażających się na ostracyzm niektórych kręgów swojego środowiska, zaniknie i ta biała plama w najnowszej historii stosunków polsko-rosyjskich.
Ponadto:
Aktualności Wojskowe
Aktualności kosmiczne
Aktualności cywilne
Mazurska promocja pod skrzydłami An-ów
70 lat przemysłu lotniczego w Mielcu
Transport lotniczy 2007
de Havilland Canada Dash 7 (cz. II)
28. Pucka Eskadra Lotnicza
Wycofanie F-4F z Jagdgeschwader 74
Baza lotnicza Laage – dom niemieckich Eurofighterów
Symulatory lotów oparte na komputerach osobistych klasy PC (cz. III)
Encyklopedia Lotnicza: Curtiss P-40N Warhawk, XP-46
Poster: Lockheed Martin F-22A Raptor
Wiecej na www.magnum-x.pl
Komentarze