Wrocław będzie miał ILS II kategorii
Za trzy lata Port Lotniczy we Wrocławiu dołączy do listy lotnisk z systemem naprowadzania samolotów drugiej kategorii. To bardzo ważna inwestycja, dzięki której możliwe będzie wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach atmosferycznych. W 2017 roku wrocławskie lotnisko będzie dysponowało systemem ILS II kategorii.
ILS II kategorii posiadało do niedawna jedynie warszawskie Lotnisko Chopina. Kilka miesięcy temu taki ILS udało się uruchomić również na lotnisku w Modlinie. O wprowadzeniu wyższej kategorii ILS-u myśli również Gdańsk, który rozpisał w tej sprawie już przetarg, Katowice – gdzie wybrano już wykonawcę oraz Kraków i Rzeszów.
Wrocławskie lotnisko posiada obecnie ILS pierwszej, najniższej kategorii, umożliwiający lądowanie przy widzialności nie niższej niż 550 m. System ILS I kategorii na lotnisku w Gdańsku jest jednak niewystarczający, ponieważ w czasie poważniejszych mgieł lotnisko nie może normalnie funkcjonować. Stąd konieczność podwyższenia jego kategorii. Po uzyskaniu II kategorii ILS minimalna widzialność spadnie do zaledwie 300 m. To oznacza, że mgła praktycznie przestanie być we Wrocławiu problemem.
Inwestycja będzie możliwa do przeprowadzenia dzięki dokonanej w ubiegłym roku wymianie starego systemu ILS na nowe urządzenia. Te – po wprowadzeniu dodatkowej infrastruktury i procedur – będą pasowały też do wyższej kategorii. W planach jest uzbrojenie w nowe urządzenia nawigacyjne również drogi startowej. System świateł podejścia zamontowany na środku pasa ułatwi natomiast pilotom lądowanie. W planach jest również zainwestowanie w nowe transformatory. Zmieni się też oznakowanie dróg kołowania, a oświetlenie płyt postojowych zostanie przyłączone do systemu. Nowe oświetlenie będzie wymagało wymiany nawierzchni na drodze startowej, ale loty nie zostaną wstrzymane przy tej inwestycji.
Inwestycja, realizowana przy współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej ma wartość 50-60 mln zł.
Komentarze