Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wprowadzenie JAR

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazuje do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym.

Z uwagi na potrzebę pilnego przeprowadzenia zmian w nim ujętych prosimy o zgłaszanie ewentualnych uwag do projektu w terminie 7 dni od dnia otrzymania oficjalnego pisma ULC.

Nieotrzymanie uwag w powyższym terminie zostanie potraktowane jako uzgodnienie treści projektu.

***

Przedkładany do konsultacji projekt rozporządzenia stanowi aktualizację stanu prawnego dotyczącego wymagań śmigłowcowych szkoleniowych urządzeń symulacji lotu JAR-FSTD H oraz samolotowych szkoleniowych urządzeń symulacji lotu JAR-FSTD A, ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA -Join Aviation Authority).

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym, dla potrzeb procesu certyfikacji symulatorów do szkolenia pilotów zastosowanie mają tzw. wymagania JAR-STD H (śmigłowce) oraz JAR STD A (samoloty). Jednakże, zgodnie z wprowadzoną przez JAA zmianą, z dniem 1 maja 2008 r. zarówno śmigłowcowe JAR STD H, jak i samolotowe JAR STD A zostały scalone i zastąpione odpowiednio wymaganiami „JAR-FSTD H - Śmigłowcowe szkoleniowe urządzenia symulacji lotu” oraz „JAR-FSTD A - Samolotowe szkoleniowe urządzenia symulacji lotu”.

W konsekwencji konieczne jest uaktualnienie w tym zakresie rozporządzenia wprowadzającego do stosowania te wymagania. Proponowana zmiana ma więc charakter porządkowy i wynika z konieczności ujednolicenia przepisów obowiązujących w Polsce z europejskimi wymaganiami bezpieczeństwa lotniczego JAR ustanowionymi przez Zrzeszenie Władz Lotniczych JAA.

Pomimo zakończenia działalności Zrzeszenia Władz Lotniczych (JAA) w dniu 30 czerwca 2009 r., wypracowany system europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR wprowadzonych do porządku prawnego na mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym – nadal jest uznawany. Ma on znaczenie w obszarze m.in. certyfikacji ośrodków szkolenia lotniczego, w tym certyfikacji szkoleniowych urządzeń symulatorowych, stanowiąc podstawę działań certyfikacyjnych Lotniczego Nadzoru Krajowego - do czasu objęcia tych obszarów regulacjami wspólnotowymi i kompetencją Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Aktualnie rozpoczęty został proces certyfikacji śmigłowcowego symulatora dla SPZOZ Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, a pozytywne jego zakończenie (tj. wydanie stosownego certyfikatu) będzie możliwe dopiero po formalnym wprowadzeniu do polskiego systemu prawnego wymagań JAR-FSTD H, co zapewni wejście w życie przygotowanej nowelizacji rozporządzenia.

***

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR oraz europejskich wymagań w zakresie ułatwień w lotnictwie cywilnym znajduje się na stronie ULC.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony