Wiemy, kto przygotuje katowickie lotnisko do wyższego systemu ILS
Nowa droga startowa katowickiego lotniska funkcjonuje od maja. Na przebudowę czeka teraz stara droga, która przekształcona zostanie w drogę kołowania. W przetargu na realizację tej inwestycji zwyciężyła Skanska. Firma, oprócz przebudowy, zajmie się również dostosowaniem infrastruktury portu do kategorii II operacji lotniczych.
W przetargu na inwestycję udział wzięło sześć podmiotów – zwyciężył ten, który zaproponował najniższą cenę. Najwięcej – bo aż 51,7 mln zł zadeklarował Strabag. Skanska zaproponowała przygotowanie inwestycji za prawie 10 mln zł mniej (40,5 mln zł).
Przetarg, w którym wyłoniono wykonawcę, był drugim ogłoszonym w związku z inwestycją. Poprzedni unieważniono ze względu na niezgodny z dokumentacją skrócony opis zamówienia.
Wykonawca, obok przebudowy starej drogi, zobowiązany będzie do dostosowania infrastruktury katowickiego lotniska do kategorii II operacji lotniczych. Droga, która uruchomiona została w maju, wyposażona jest w ILS II kategorii, jednak jego uruchomienie możliwe będzie w połowie 2016 roku. Do tego czasu na lotnisku funkcjonować będzie ILS I kategorii. Wyższa kategoria pozwoli pilotom lądować w Pyrzowicach przy znacznie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie, tj. przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy wysokości decyzji nie mniejszej niż 30 metrów. Obecnie ILS tej kategorii posiadają dwa polskie porty lotnicze – Lotnisko Chopina i Port Lotniczy Modlin. Wkrótce dołączy do nich jeszcze Port Lotniczy Gdańsk.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.
Komentarze