Przejdź do treści
Pilot LPR przy śmigłowcu w hełmie z adapterem dopasowującym maskę (fot. Janusz Kluczyński)
Źródło artykułu

WAT wytwarza adaptery do masek dla załóg Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Zespół pracowników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej Wojskowej Akademii Technicznej rozwiązał problem nieszczelności masek ochronnych używanych przez pilotów i członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przed zakażeniem koronawirusem będzie ich chronił specjalnie opracowany adapter, który dopasowuje maskę do hełmu lotniczego. Do baz LPR trafiło dotychczas 100 takich adapterów, a to jeszcze nie koniec produkcji, bo zapotrzebowanie jest znacznie większe. Nasza uczelnia jako jedyna instytucja w Polsce zaopatruje LPR w tego typu sprzęt. 

Adaptery produkowane są z wykorzystaniem techniki druku 3D. Nad produkcją czuwa zespół kierowany przez dr. inż. Krzysztofa Grzelaka, dyrektora Instytutu Robotów i Konstrukcji Maszyn Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT. Pierwsza partia adapterów licząca 100 sztuk została już przekazana do centrali Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, która z kolei rozdysponowuje je do wszystkich swoich baz w Polsce.

Dotychczasowe rozwiązanie stosowane przez załogi LPR posiadało wiele niedoskonałości. Adaptery opracowane i produkowane w WAT umożliwiają używanie masek w taki sposób, aby skutecznie zapobiegać zakażeniu COVID-19. „Piloci Lotniczego Pogotowia Ratunkowego używali filtrów, które niestety kolidowały z hełmem pilota. W praktyce hełm odpychał maskę od twarzy, a niedopasowanie powodowało powstanie nieszczelności. Ze względów bezpieczeństwa konieczne było przeprojektowanie połączenia maska – filtr i zapewnienie szczelności. Taką funkcję spełnia opracowany przez nas adapter (przejściówka). To kawałek odpowiednio ukształtowanego plastikowego elementu,  który powoduje że maska szczelnie przylega do twarzy. Tym samym spełnia ona swoją rolę chroniąc przed ewentualnym wniknięciem koronawirusa” – tłumaczy mgr inż. Janusz Kluczyński.


Hełm (fot. Janusz Kluczyński)

Adapter zabezpiecza również możliwość korzystania przez pilota z mikrofonu. „Załoga śmigłowca musi być w stałej łączności. Tymczasem także i tu zachodziła pewna trudność ponieważ mikrofon kolidował z maską. Również i ten problem rozwiązaliśmy” – mówi mjr dr inż. Paweł Płatek, członek zespołu z Instytutu Techniki Uzbrojenia Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa. Adaptery, zanim trafiły do załóg śmigłowców, zostały przetestowane na śmigłowcu w bazie technicznej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i zaakceptowane przez jego kierownictwo. „Testy wyszły pomyślnie. Adaptery zostały zaakceptowane do produkcji i teraz już je wytwarzamy” – podkreśla Jakub Łuszczek, członek koła naukowego Zmęczenia Konstrukcji i Komputerowego Wspomagania Projektowania. Zapotrzebowanie na adaptery jest bardzo duże. Obecnie Wydział Inżynierii Mechanicznej otrzymał zamówienie na 600 sztuk. Dziennie drukowanych jest 50 sztuk.

Zespół pracowników Instytutu Robotów i Konstrukcji Maszyn Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT we współpracy z Instytutem Techniki Uzbrojenia Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT kontynuuje produkcję przyłbic ochronnych dla służb medycznych działających w zakresie zapobiegania i zwalczania COVID-19. Do tej pory wyprodukowano i przekazano do szpitali i placówek medycznych 1200 przyłbic.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony