Warunki meteorologiczne panujące w Polsce nie powodują utrudnień w ruchu lotniczym

Zima na Okęciu

Na lotniskach w Polsce nie odnotowano żadnych zakłóceń w ruchu lotniczym spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Również na europejskich lotniskach sytuacja wraca do normy. Odwołania rejsów czy ich opóźnienia są spowodowane przez przyczyny leżące poza polską przestrzenią powietrzną (FIR Warszawa).

Dziś Polska jest podzielona jest pod względem meteorologicznym na trzy części: na Podkarpaciu i w Małopolsce panują dodatnie temperatury, Mazowsze, Dolny i Górny Śląsk - temp. od 0 do -2 st C, a na pozostałym obszarze kraju temperatura spadła poniżej -5st C. Najchłodniej jest na Pomorzu do -10 st C

W takich warunkach najgroźniejszym zjawiskiem dla transportu lotniczego jest oblodzenie statków powietrznych, dróg startowych czy płyt postojowych. Dziś również warunki pogodowe wymuszają na instytucjach zarządzających lotniskami, takie działania, jak odladzanie statków powietrznych i interwencyjne odśnieżanie dug startowych czy płyt postojowych.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus

Komentarze

odladzanie ATR 3000? to bardzo tanio i chyba Lot ma specjalne rabaty jak na wszystko. Odladzanie punktowe beecha C90 zapłaciłem ostatnio 5 000 PLN

Miałem okazję być w ostatnim tygodniu na lotniskach w Luksemburgu i Berlinie. Lądowałem kilka godzin po opadach śniegu. Pasy startowe odśnieżone, natomiast kiedy wkołowałem na płytę, to follow zaprowadził mnie w 10-15 cm "zaspę", nikomu nie chciało się tej płyty odgarnąć. Zaznaczam, że było to kilka godzin po opadach śniegu. Na powrocie do Wawki musieliśmy wywinąć jeden stadion, bo właśnie była AKCJA ZIMA. Wylądowaliśmy z niewielkim opóźnieniem. Po wkołowaniu na płytę, jakież było moje zdziwienie, kiedy pani z GROUNDu poprosiła nas abyśmy poczekali chwilkę, bo właśnie odśnieżane jest nasze stanowisko i rzeczywiście było. Jeden pług w pocie czoła odgarniał dla nas śnieg, choć wcale go tak dużo nie było, może z 5 cm, ale ciągle padał (w ATISie określony jako MODERATE). Zajęło to może z minutkę i mogliśmy wkołować na świeżo odśnieżone stanowisko. Byłem bardzo mile zaskoczony. Wygląda na to, że na tym "dużo bardziej cywilizowanym zachodzie" jeszcze sporo mogliby się od nas nauczyć. Gratuluję służbom z Okęcia dobrej organizacji!!!

Warto dodać, że odladzanie samolotów to nie problem dla "zarządzających lotniskami" a ładny wpływ do ich budżetu. Dla przykładu odladzanie ATRa kosztuje ok. 3 tys. zł :) Płaci oczywiście przewoźnik.