W sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego(…)
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji.
Pojęcie „ograniczonej certyfikacji” lotnisk zostało wprowadzone do ustawy – Prawo lotnicze w/w nowelizacją. W porównaniu z lotniskami podlegającymi „pełnej” certyfikacji, o których mowa w art. 59a ust. 1 pkt 1 ustawy, których dotyczy rozporządzenie nr 216/2008/WE – w niniejszym projekcie przyjęto wstępne założenie, że wymagania dla lotnisk o ograniczonej certyfikacji powinny być łagodniejsze.
Mając na uwadze powyższe, projektując przedmiotowe rozporządzenie jako podstawę wymagań technicznych przyjęto nieznacznie zmodyfikowane wymagania jak dla lotnisk użytku wyłącznego.
Biorąc pod uwagę, iż wytyczne zawarte w delegacji do wydania rozporządzenia wskazują, że wymagania dla lotnisk użytku publicznego, dla których została wydana decyzja o ograniczonej certyfikacji mają być uzależnione od typu i charakterystyk lotniska oraz rodzaju ruchu lotniczego - projekt rozporządzenia określa osobno wymagania dla lotnisk posiadających drogę startową o nawierzchni sztucznej, lotnisk bez drogi startowej o nawierzchni sztucznej oraz lotnisk dla śmigłowców. Ze względu na rodzaj wykonywania operacji lotniczych rozróżniono wymagania dla lotnisk eksploatowanych tylko w dzień oraz dla lotnisk wykorzystywanych także nocą.
Projektowane przepisy w zakresie wymagań dla przedmiotowych lotnisk o drodze startowej bez nawierzchni sztucznej opierają się w znacznej mierze na dotychczasowych rozwiązaniach przyjętych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych. Mając jednak na uwadze bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych z tych lotnisk część przepisów uszczegółowiono lub rozwinięto.
Zakres regulacji nowych przepisów obejmuje:
1) przepisy ogólne;
2) wymagania ogólne dla lotnisk dla samolotów;
3) wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk z droga startową o nawierzchni sztucznej;
4) wymagania techniczne i eksploatacyjne dla lotnisk z droga startową bez nawierzchni sztucznej;
5) wymagania dla lotnisk dla śmigłowców;
6) przepisy przejściowe.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Komentarze