W Modlinie wybudują nową wieżę. Czy będzie estetyczna rewolucja?
Gdy w 2012 roku na nowo wybudowanym lotnisku w Modlinie stanęła kontenerowa wieża kontroli lotów, szybko okrzyknięto ją architektoniczną szkaradą. Na nic zdały się tłumaczenia, że to tymczasowe rozwiązanie i duża oszczędność kosztów inwestycji dla lotniska, które dopiero rozpoczyna działalność. Po trzech latach PAŻP ogłosiła przetarg na nową wieżę.
A dokładniej, na dokumentację projektową dla inwestycji – czyli projekt budowlany i wykonawczy, kosztorys inwestorski, przedmiary i kosztorys nakładczy we wszystkich branżach oraz nadzór autorski nad budową. Na realizację inwestycji trzeba będzie jednak nieco poczekać. Przedmiot umowy ma zostać zrealizowany do końca 2018 roku.
Dotychczasowa wieża kontroli lotów w Modlinie (fot. Paweł Korzec)
Nie wiadomo jeszcze, jaki będzie koszt budowy nowej wieży, choć jak pokazuje przykład poznański, może on sięgnąć nawet 22 mln zł. Przy czym pamiętać należy, że wieża wybudowana w Poznaniu była najdroższą tego typu inwestycją w Polsce. Stacjonarną wieżę można bowiem wybudować w przedziale cenowym 15-30 mln zł. Poprzednia wieża w Modlinie powstała kosztem zaledwie 6 mln zł i to było dobre rozwiązanie kosztowe dla lotniska, które dopiero zaczynało swoją działalność. Dziś Modlin ma już ugruntowaną pozycję na rynku i cieszy się dużą popularnością wśród pasażerów. I choć lata stąd jedynie jedna linia, to oferta lotów prezentuje się imponująco, jak na lotnisko, które wystartowało trzy lata temu, a po drodze zaliczyło pokaźną wpadkę z niedziałającym pasem startowym.
Nowa wieża to nie jedyna inwestycja, planowana na lotnisku w Modlinie. W przyszłym roku ruszyć ma również rozbudowa terminalu, którego przepustowość wkrótce ma się wyczerpać. Wybudowany 2,5 roku temu budynek przystosowano bowiem do obsługi maksymalnie 3 mln pasażerów rocznie. Tymczasem ubiegły rok zakończył się wynikiem 1,7 mln podróżnych.
Rozbudowa terminala ma potrwać dwa lata i zakończyć się w 2018 roku. Po rozbudowie przepustowość lotniska wzrośnie do 4 mln pasażerów rocznie, zwiększy się również powierzchnia komercyjna portu. Przybędą po cztery przęsła z każdej strony. Pojawią się także dodatkowe cztery nowe wyjścia (gate'y), łącznie będzie ich więc osiem.
Komentarze