Umowa na 25 mln zł dofinansowania z programu FEnIKS podpisana
Projekt Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej „Dostosowanie infrastruktury lotniczych urządzeń naziemnych do wymagań PBN (Performance Based Navigation)” otrzymał 25 mln zł dofinansowania UE ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS). Umowa na dofinansowanie została podpisana 19 grudnia 2024 r.
Zadanie ma na celu dostosowanie infrastruktury lotniczych urządzeń naziemnych do wymagań PBN (Performance Based Navigation), zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (EU) 2018/1048 z dnia 18 lipca 2018. Inicjatywa jest odpowiedzią na wymagania programu SESAR i wpisuje się w cel szczegółowy Programu FEnIKS: Rozwój odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej, bezpiecznej, zrównoważonej i intermodalnej sieci TEN-T.
Główne cele projektu obejmują:
- zapewnienie infrastruktury naziemnej CNS zgodnej z wymaganiami PBN i programu SESAR,
- utrzymanie sieci MON (Minimum Operational Network),
- zwiększenie bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej,
- ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.
Inwestycje PAŻP realizowane w ramach projektu: DME Jawor, ILS/DME Bydgoszcz, DME Augustów, OR/DME Grudziądz, DME TMA Kraków-Katowice, DME Darłowo.
Co oznaczają powyższe skróty? Wyjaśniamy:
ILS – Instrument Landing System – system lądowania wg wskazań przyrządów
DME – Distance Measuring Equipment – radioodległościomierz
OR – ośrodek radiokomunikacyjny
TMA – Terminal Moneouvering Area – rejon kontrolowany lotniska
CNS – Communication, Navigation, Surveillance – łączność, nawigacja, dozorowanie
Całkowita wartość projektu wynosi ponad 36 mln zł, realizacja w latach 2023-2029. To już trzecia umowa w zakresie Funduszu Spójności Unii Europejskiej. W ramach poprzednich dwóch umów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚI i POIŚ II) PAŻP pozyskała blisko 450 mln zł.
Komentarze