Przejdź do treści
Źródło artykułu

ULC: Zespół ds. FAB

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że rozpoczyna pracę powołany przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorza Kruszyńskiego Zespół Konsultacyjny do spraw Polsko-Litewskiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej - Baltic FAB.

W jego skład wchodzą eksperci z kilku departamentów Urzędu.

Do zadań Zespołu będzie należało wypracowywanie stanowiska ULC w sprawach dotyczących tworzenia projektu Baltic FAB, a w szczególności:

  • sposobów zorganizowania i wykonywania nadzoru nad zapewnianiem służb żeglugi powietrznej w Baltic FAB,

  • analizy i oceny osiągania założonych celów projektu w poszczególnych obszarach podlegających ocenie, a szczególnie w obszarze operacyjnym i technicznym, efektywności ekonomicznej, ochrony środowiska, skuteczności działania służb żeglugi powietrznej, zgodności przyjętych rozwiązań z regulacjami krajowymi i międzynarodowymi dotyczącymi żeglugi powietrznej,

  • oceny poziomu bezpieczeństwa żeglugi powietrznej przyjętego w projekcie modelu funkcjonowania Baltic FAB,

  • wypracowania systemu zarządzania nad wykonywaniem nadzoru nad zapewnianiem służb żeglugi powietrznej w ramach Baltic FAB po jego implementacji.

Zespół Konsultacyjny opracuje „Plan działań Urzędu Lotnictwa Cywilnego w ramach tworzenia i implementacji Baltic FAB”, w którym będą ujęte najważniejsze przedsięwzięcia przewidziane do realizacji przez Urząd na etapie tworzenia i implementacji Baltic FAB. Będzie współpracował z Państwowym Organem Nadzorującym Litwy w opracowaniu wspólnego harmonogramu prac standaryzujących i doskonalących prowadzenie nadzoru nad służbami żeglugi powietrznej.

***

Funkcjonalny blok przestrzeni powietrznej oznacza blok przestrzeni powietrznej, bazujący na wymogach operacyjnych i zapewniający zintegrowane zarządzanie przestrzenią powietrzną, niezależnie od istniejących granic. Stanowi on pierwszy krok w kierunku prowadzenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES).

Zgodnie z założeniami drugiego pakietu legislacyjnego jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES II), funkcjonalne bloki przestrzeni są głównymi elementami umożliwiającymi poprawę współpracy pomiędzy instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej, lub – w odpowiednich przypadkach – wprowadzenie zintegrowanej instytucji. Ich ustanowienie ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa, efektywności działania i redukcji kosztów oraz zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń do środowiska. Celem utworzenia funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej w Europie jest także osiągnięcie maksymalnej pojemności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym. Państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do utworzenia bazujących na wymogach operacyjnych funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej najpóźniej do dnia 4 grudnia 2012 r.

Funkcjonalne blok przestrzeni powietrznej mogą być ustanawiane wyłącznie na mocy wzajemnych porozumień pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej i, jeżeli zajdzie taka potrzeba, państwami trzecimi, w których gestii znajduje się dowolna część przestrzeni powietrznej stanowiącej fragment bloku. Mając na względzie rozwój jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w państwach członkowskich Unii Europejskiej powstało dziewięć niezależnych od granic państwowych inicjatyw FAB. Jedną z nich jest wspólna inicjatywa Polski i Litwy, mająca na celu ustanowienie Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony