Szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych - projekt ULC
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej projekt rozporządzenia w sprawie procedury konkursowej określającej szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych.
Zakres regulacji zawiera szczegółowe warunki dystrybucji ograniczonych praw przewozowych w przypadkach:
1) ograniczonych praw przewozowych, tj. w liczbie częstotliwości na trasach określonych w odpowiedniej umowie o komunikacji lotniczej między Rzeczpospolitą Polską a państwem trzecim;
2) ograniczonej umową dwustronną liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą zostać wyznaczeni do wykonywania przewozów lotniczych na trasach pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a danym państwem trzecim.
Projekt określa informacje jakie powinny zostać umieszczone we wniosku o wydanie upoważnienia, wskazuje katalog dokumentów, które powinny zostać dołączone do wniosku oraz określa dodatkowe warunki dotyczące przewoźnika wspólnotowego, poprzez odesłanie do przepisu art. 192a ustawy. Przewoźnik zainteresowany wykonywaniem przewozów lotniczych na trasach lub obszarach objętych ograniczonymi prawami przewozowymi, aby mógł zostać upoważniony do wykonywania takich przewozów musi być ustanowiony na terytorium RP. Przesłanki ustanowienia zawarte są w art. 192a ustawy.
Projektodawca przyjął konstrukcję prowadzenia samego konkursu z wyłączeniem stosowania kodeksu postępowania administracyjnego. Niemniej jednak samo upoważnienie będzie wydawane zgodnie z przepisami kpa. Przyjęto założenie, że Prezes Urzędu wydaje upoważnienie przewoźnikowi lub przewoźnikom, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów w konkursie.
Zgodnie z art. 191 ust. 7 ustawy, jeżeli o upoważnienie do wykonywania przewozów lotniczych na tej samej trasie występuje dwóch lub więcej przewoźników lotniczych, w przypadku ograniczonych praw przewozowych, Prezes Urzędu udziela przewoźnikowi upoważnienia po przeprowadzeniu konkursu.
Przepis art. 191 ust. 6 ustawy zawiera przesłanki do odmowy wydania każdego upoważnienia, zarówno tego, które będzie wydane po przeprowadzeniu procedury konkursowej, jak i upoważnienia, które nie wymaga uprzedniego przeprowadzenia takiej procedury. Zgodnie z art. 191 ust. 6 pkt 4 ustawy Prezes Urzędu może odmówić wydania upoważnienia, gdy wykonywanie przewozów regularnych na danej trasie zostało już wcześniej powierzone innemu przewoźnikowi lotniczemu na zasadzie użyteczności publicznej. W chwili projektowania przedmiotowej regulacji żadna trasa nie jest objęta obowiązkiem użyteczności publicznej, ani też nie toczy się żadne postępowanie w tej sprawie. Obowiązek użyteczności publicznej jest nakładany w przypadku, gdy żaden przewoźnik nie jest zainteresowany wykonywaniem przewozów na danej trasie ze względów ekonomicznych. Natomiast procedura ograniczonych praw przewozowych ma zastosowanie, gdy na daną trasę objętą ograniczeniami zgłosi się co najmniej 2 przewoźników. W związku z powyższym te dwa przypadku wzajemnie się wykluczają. Dlatego też nie przewiduje się zastosowania przepisu art. 191 ust. 6 pkt 4 ustawy do odmowy wydania upoważnienia w przypadku występowania ograniczonych praw przewozowych.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, w przypadku otrzymania wniosku o wydanie upoważnienia, gdy umowa międzynarodowa określająca wykonywanie przewozów lotniczych na danej trasie lub obszarze zawiera ograniczone prawa przewozowe, Prezes Urzędu w terminie 7 dni od dnia wpłynięcia wniosku o wydanie upoważnienia, publikuje za pośrednictwem strony internetowej Urzędu informację o wpłynięciu wniosku oraz zaprasza pozostałych uprawnionych przewoźników lotniczych do składania wniosków o wydanie upoważnienia do wykonywania przewozów lotniczych na trasie lub obszarze wskazanych w zaproszeniu.
Wnioski o wydanie upoważnienia mogą być składane w terminie 30 dni od ukazania się na stronie internetowej Urzędu zaproszenia do składania wniosków. Wnioski złożone po terminie nie będą uwzględnione w konkursie, z zastrzeżeniem, iż liczy się data wpływu wniosku do Urzędu. W tym samym terminie przewoźnik, który złożył wniosek przed zaproszeniem do składania wniosków pozostałych uprawnionych przewoźników, uzupełnia swój wniosek zgodnie z § 3 projektowanego rozporządzenia.
Jeśli do Prezesa Urzędu nie wpłynął w tym terminie żaden wniosek o wydanie upoważnienia Prezes Urzędu rozpatruje wniosek przewoźnika złożony przed zaproszeniem do składania wniosków, w trybie określonym w art. 191 ustawy – bez przeprowadzania konkursu.
Prezes Urzędu ogłasza konkurs również w przypadku wydania decyzji cofającej upoważnienie zgodnie z art. 191 ust. 8, w myśl którego Prezes Urzędu na uzasadniony wniosek zainteresowanego przewoźnika lotniczego może dokonać oceny efektywności wykorzystania ograniczonych praw przewozowych, cofnąć upoważnienie i przeprowadzić konkurs. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z przepisami przejściowymi do ustawy z dnia 30 czerwca 2011r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, przepis art. 191 ust. 8 wchodzi w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. W związku z powyższym przyznane przed wejściem w życie projektowanego rozporządzenia prawa przewozowe zachowują ważność. Natomiast mogą zostać zakwestionowane przez innego konkurującego przewoźnika po 1 stycznia 2016 r. W takim przypadku Prezes Urzędu będzie mógł dokonać oceny efektywności wykorzystywania praw przewozowych i cofnąć wydane upoważnienie. Ponadto wydane upoważnienie będzie mogło być cofnięte na zasadach ogólnych w przypadkach określonych w art. 191 ust. 9 ustawy.
W celu zapewnienia transparentności i przejrzystości procedury informacje o wpłynięciu wniosku, zaproszenie do składania wniosków o wydanie upoważnienia, ogłoszenia o konkursie, informacje o wyniku konkursu, protokół, informacje o złożonym proteście oraz sposób rozstrzygnięcia protestu, będą publikowane przez Prezesa Urzędu na stronie internetowej Urzędu.
Projekt rozporządzenia wskazuje również informacje, jakie powinny zostać zawarte we wniosku o wydanie upoważnienia oraz w dokumentacji konkursowej. Określa zasady postępowania w sytuacji złożenia wniosku zawierającego braki oraz możliwość oprotestowania wyniku konkursu.
Zgodnie z delegacją ustawową rozporządzenie reguluje także kryteria przyznawania ograniczonych praw przewozowych oraz przesłanki cofnięcia wydanego po przeprowadzeniu procedury konkursowej upoważnienia.
W rozporządzeniu wskazano jednocześnie szczegółowe kryteria przyznawania praw przewozowych, które będą miały zastosowanie do wszystkich postępowań konkursowych. Skala punktowa będzie natomiast podawana do publicznej wiadomości w ogłoszeniu o otwarciu konkursu. Postępowanie konkursowe prowadzi Prezes ULC wykorzystując zasoby materialne i osobowe Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Projekt rozporządzenia przewiduje, że uczestnik konkursu może wnieść do Prezesa ULC protest przeciwko wynikowi konkursu. Po rozpoznaniu protestu Prezes ULC wydaje upoważnienie. Zgodnie natomiast z art. 191 ust. 13 ustawy Prawo lotnicze wydanie upoważnienia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Przewidziana w projekcie konstrukcja protestu nie zamyka uczestnikowi konkursu drogi odwoławczej od decyzji wydanej w pierwszej instancji na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
Komentarze