Strefy pobierania opłat terminalowych na 2012 rok
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński wydał decyzję odmawiającą zatwierdzenia strefy pobierania opłat terminalowych na 2012 rok przedstawionej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) we wniosku z dnia 21 października uzupełnionym dnia 26 października br.
Wniosek PAŻP zakładał ustanowienie, na okres od 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., jednej strefy pobierania opłat terminalowych w polskiej przestrzeni powietrznej w następujących portach lotniczych: Port lotniczy Chopina w Warszawie, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Port Lotniczy Kraków – Balice, Port Lotniczy Bydgoszcz - Szwederowo, Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice, Port Lotniczy Łódź – Lublinek, Port Lotniczy Poznań – Ławica, Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka, Port Lotniczy Szczecin – Goleniów, Port Lotniczy Wrocław – Strachowice, Port Lotniczy Warszawa – Modlin oraz Port Lotniczy Świdnik k. Lublina.
Po analizie merytorycznej wniosku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uznał, iż proponowana przez PAŻP strefa pobierania opłat terminalowych nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa.
PAŻP została wyznaczona do zapewniania służb ruchu lotniczego na lotniskach w: Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławie, Rzeszowie, Bydgoszczy, Łodzi, Zielonej Górze oraz Modlinie. Nie została natomiast wyznaczona do świadczenia służb żeglugi powietrznej w Porcie Lotniczym Świdnik k. Lublina.
Tym samym Prezes Urzędu mógłby wydać decyzję zatwierdzającą proponowaną przez PAŻP strefę obejmującą także lotnisko Świdnik k. Lublina, gdyby PAŻP była wyznaczona przez Ministra Infrastruktury do świadczenia tam służb.
Ustalenie strefy w proponowanej przez PAŻP konfiguracji nie było możliwe także ze względu na fakt, iż ustalenie strefy pobierania opłat terminalowych w kolejnym kroku wiąże się z ustaleniem stawki jednostkowej opłaty terminalowej dla takiej strefy. Zgodnie z przepisami wspólnotowymi, ustalenie stawki jednostkowej opłaty odbywa się z uwzględnieniem tzw. kosztów ustalonych. Koszty te zostały ustalone w zatwierdzonym w czerwcu br. przez Ministra Infrastruktury Krajowym Planie Skuteczności Działania Służb Żeglugi Powietrznej na lata 2012-2014. W Planie tym zawarte są koszty ustalone dla opłat terminalowych dla wszystkich lotnisk objętych wnioskiem PAŻP o zatwierdzenie strefy, za wyjątkiem Portu Lotniczego Świdnik k. Lublina. Aby możliwe było ustanowienie strefy, o którą wnioskowała PAŻP, koszty świadczonych służb żeglugi powietrznej na lotnisku w Świdniku powinny zostać określone we wspomnianym Krajowym Planie Skuteczności Działania.
Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, PAŻP może zwrócić się do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wymienionej na wstępie decyzji, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Jednocześnie zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 15 maja 2007 r. w sprawie opłat nawigacyjnych, PAŻP powinna ponownie złożyć wniosek o zatwierdzenie stref pobierania opłat terminalowych. Wniosek powinien być złożony w terminie 14 dni od otrzymania decyzji o odmowie zatwierdzenia stref pobierania opłat terminalowych.
Strefy pobierania opłat terminalowych, których zatwierdzenie warunkuje ustalenie stawek jednostkowych tych opłat, powinny być ustalone w terminie umożliwiającym obowiązywanie nowych stawek od 1 stycznia 2012 roku.
Komentarze