Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Spotkanie w sprawie praw pasażerów

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie z Radą Przedstawicieli Lotniczych w Polsce - BARIP.

Spotkanie zorganizowano w związku z utrudnieniami w ruchu lotniczym spowodowanymi erupcją wulkanu w Islandii, które w ostatnim czasie dotknęły wielu pasażerów linii lotniczych oraz pojawiającymi się próbami interpretacji praw pasażerów określonych rozporządzeniem (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Dz. U. UE L 46 z 17 lutego 2004 r.).

Celem spotkania było omówienie dotychczasowego stosowania rozporządzenia 261/2004, przedstawienie jego interpretacji, zwłaszcza w świetle ostatnich wyroków ETS, które, w istotny sposób rozszerzyły uprawienia pasażerów.

Głównymi tematami omówionymi przez przedstawicieli ULC i BARIP były usterki techniczne i wady samolotów jako nadzwyczajne okoliczności w rozumieniu wyroku Trybunału Sprawiedliwości z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C 549/07 Wallentin-Hermann v Alitalia oraz prawo pasażerów do odszkodowana ze opóźnienie w dotarciu do portu docelowego wynoszące powyżej trzech godzin, o którym mowa w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dn. 19 listopada 2009r. w sprawie C - 402/07 i C - 432/07 Sturgeon i inni.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zwrócił uwagę przewoźnikom na konieczność bardziej aktywnego stosowania przepisów rozporządzenia, tak by zapobiegać odwołaniom i opóźnieniom lotów. ULC przypomniał, że w przypadku wystąpienia tych zdarzeń przewoźnik ma obowiązek zapewnić natychmiastową pomoc pasażerom w postaci pełnej informacji o sytuacji, jest zobowiązany także dostarczyć napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania, a gdy zachodzi potrzeba noclegu zapewnić zakwaterowanie w hotelu wraz z dojazdem.

Przedstawiciele Urzędu podkreślili, że nawet w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, w postaci zamknięcia przestrzeni powietrznej, które zwalniają przewoźników z obowiązku wypłaty odszkodowania, muszą oni zaoferować pasażerom pomoc na czas oczekiwania na alternatywny lot. Wszelkie próby zaniechania zapewnienia opieki, bądź zmuszanie pasażerów do pisemnej rezygnacji z opieki, są prawnie bezskuteczne i stanowią naruszenie przepisów rozporządzenia nr 261/2004.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony