Śmigłowiec W-3 Sokół w akcji na północnym zboczu Śnieżki
W dniu 23 lutego br. około godziny 14:00 ratownik dyżurny GOPR Karkonosze odebrał zgłoszenie o osobie, która obsunęła się północnym zboczem Śnieżki w tzw. Rynnie Śmierci. Do akcji został natychmiast zadysponowany zespół śmigłowcowy 1. Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej Świdwin wchodząca w skład 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, który od 7 lutego stacjonuje na lotnisku Aeroklubu Jeleniogórskiego na Górze Szybowcowej w Jeżowie Sudeckim, w ramach współpracy GOPR Karkonosze ze Służba Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ASAR.
W trakcie lotu ratownicy otrzymali kolejne informacje, że w rejonie miejsca obsunięcia pierwszej osoby znajduje się kolejna, która nie jest w stanie samodzielnie się wydostać z eksponowanego terenu.
Ratownicy po dolocie na miejsce akcji zlokalizowali z powietrza obie osoby i zdesantowali się w pobliżu każdej z nich. 65 letnia kobieta mimo założonych raczków nie była w stanie poruszać się w tak stromym i twardym terenie, wychłodzoną bez obrażeń ratownicy wciągnęli na pokład śmigłowca. Mężczyzna, który obsunął się kilkaset metrów Rynną Śmierci, poobijany z licznymi otarciami z urazem kończyny górnej został zaopatrzony i wciągnięty za pomocą dźwigu na pokład śmigłowca po czym przetransportowany do szpitala w Jeleniej Górze.
24 lutego prowadzone były od rana trwają kolejne działania w tym rejonie. Ratownicy przypominają, że szlak na którym znaleźli się oboje poszkodowani jest w sezonie zimowym zamknięty z powodu zagrożenia lawinowego i ryzyka obsunięcia. Apelują o przestrzeganie wszelkich zasad poruszania się po Karkonoski Park Narodowy.
GOPR Karkonosze przypomina, że należy poruszać się tylko otwartymi szlakami turystycznymi. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa waszego oraz przyrody. Szlaki okresowo zamykane są z powodów zagrożenia lawinowego, ekspozycji, a także z uwagi na ochronę unikatowej fauny i flory, dbajmy razem o Moje Karkonosze.
– W tak eksponowanym i nachylonym terenie raczki, pół-raczki, łańcuszki na obuwie są NIE wystarczającym wyposażeniem, aby poruszać się bezpiecznie. W obecnych warunkach przy dużym oblodzeniu i utwardzeniu szlaków w stromym terenie w miejscach dopuszczonych do poruszania się, należy wyposażyć się w RAKI i CZEKAN do asekuracji oraz co najważniejsze trzeba się umiejętnie tym sprzętem posługiwać – informują ratownicy.
Ostatnie dni byłby dla Służby Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego ASAR wyjątkowo pracowite. Akcji z użyciem śmigłowca było więcej.
W niedzielę (20 lutego) załoga LZPR-9 z Tomaszowa Mazowieckiego (EPTM), wydzielanego z Powietrznej Jednostki Ewakuacji Medycznej, wchodzącej w skład 25. Brygady Kawalerii powietrznej, wykonała lot wspierający siły Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, podczas którego wraz z mobilnym zespołem CMO podjętym na pokład na warszawskich Babicach (EPBC), przetransportowano poparzonego mężczyznę z Białegostoku (EPBK) do Warszawy (EPWA).
W poniedziałek (21 lutego) załoga LZPR-9 z Tomaszowa Mazowieckiego ponownie wspierała LPR realizując transport kolejnego poparzonego pacjenta ze szpitala w Olsztynie do szpitala w Łęcznej.
Również w poniedziałek załoga LZPR-11 z 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego 1. GPR Świdwin dyżurująca razem z GOPR Karkonosze na lotnisku Jeżów Sudecki (EPJS) wykonała misję ratowniczą dwóch narciarek, które podczas zimowego wypoczynku w rejonie stacji turystycznej Orle, w Górach Izerskich Karkonoski Park Narodowy, doznały urazów (barku i uda) i wymagały pilnego transportu do szpitala w Jeleniej Górze.
Loty te były koordynowane przez ośrodek ARCC (Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego) w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i podośrodek ARSC COP-DKP (Aeronautical Rescue Sub-Centre w Centrum Operacji Powietrznych, Dowództwie Komponentu Powietrznego), a także Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych im gen. B. Kwiatkowskiego. Misje w ramach dyżuru w Jeleniej Górze nadzorują dodatkowo: stacja centralna GK GOPR - Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, OSC Oficer Łącznikowy, a wsparcie w zabezpieczeniu logistycznym i meteorologicznym realizują żołnierze z 21.Baza Lotnictwa Taktycznego, 22. Baza Lotnictwa Taktycznego oraz 33 Baza Lotnictwa Transportowego.
Komentarze