Skrzydlata Polska 11/2020 już w sprzedaży

Skrzydlata Polska 11/2020

Listopadowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wysokie loty Politechniki Śląskiej
Skrzydlata Polska rozmawia z prof. Arkadiuszem Mężykiem – rektorem Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
– Panie profesorze, kierowana przez Pana uczelnia jest kolejnym ośrodkiem akademickim w Polsce, który daje młodym ludziom szansę zdobycia wyższego wykształcenia lotniczego, w dwóch specjalnościach – inżyniera pilota z licencją liniową oraz naziemnej – mechanika lotniczego. Jaki impuls uruchomił studia lotnicze na Politechnice Śląskiej, znanej głównie z przygotowania kadr inżynierskich dla śląskiego przemysłu?
– Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej (CKKLC) zostało utworzone na Politechnice Śląskiej 19 marca 2008. Powstało z inicjatywy Uczelni, a w wyniku po­rozumienia rektora Politechniki Śląskiej, prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i prezesa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Przedmiotem działania Centrum jest organizacja i koordynacja kształcenia kadr sektora lotnictwa cywilnego. Centrum jest jednym z pięciu ośrodków w Polsce, które kształcą pilotów, ale jedynym dającym możliwość uzyskania wyższego wykształcenia w zakresie mechaniki i eksploatacji.

Ta pierwsza
Madeline G. Swegle, dla przyjaciół Maddy, dopięła swego. Zrealizowała dziewczęce marzenia sprzed lat, kiedy jako dziecko na całe życie została na pokazach lotniczych zauroczona czarem najszybszych, najgłośniejszych myśliwców bombardujących US Navy i precyzją ewolucji grupy Blue Angels. Postanowiła stać się jednym z ich pilotów. Jest dziś podporucznikiem marynarki. Pierwszą w historii liniową afroamerykańską pilotką bojową lotnictwa amerykańskiej floty.

Aviadarts 2020
5 września 2020 zakończyła się ósma już edycja – organizowanych przez Rosję z myślą o zaprzyjaźnionych z nią krajach – Międzynarodowych Zawodów Lotnictwa Wojskowego Aviadarts 2020. Zwycięzcami we wszystkich kategoriach i w klasyfikacji ogólnej okazali się lotnicy rosyjscy. Przyjrzyjmy się bliżej tym, jedynym w swoim rodzaju międzynarodowym manewrom lotniczym z elementem rywalizacji.

Serbska reaktywacja, cz. I
W ostatnich latach Serbia znacząco wzmocniła swoje wojska lotnicze i obrony powietrznej (Ratno Vazduhoplovstvo i Protivvazduhoplovna Odbrana, RV i PVO). Ta jeszcze niedawno chronicznie niedoinwestowana formacja stała się beneficjentem wielokierunkowego programu modernizacyjnego, który pozwolił na częściowe odbudowanie potencjału bojowego utraconego ponad dwie dekady temu po atakach NATO. Nowe i używane samoloty, śmigłowce i bezzałogowce trafiły do Serbii z Rosji, Białorusi, Niemiec i Chin. O dramatycznych próbach wyjścia Belgardu z lotniczego impasu na początku XXI wieku – w bieżącym numerze SP. O myśliwcach pozyskanych na wschodzie Europy i bezzałogowcach z Kraju Środka – w przyszłym miesiącu.

Pół wieku DC-10, cz. I
29 sierpnia 2020 minęło 50 lat od pierwszego lotu trójsilnikowego, szerokokadłubowego McDonnella Douglasa DC-10. Projektowany równolegle z podobnym, także trójsilnikowym, Lockheedem L-1011, został od niego szybciej wprowadzony do eksploatacji i sprzedany w prawie dwukrotnie większej liczbie egzemplarzy. Jednak seria katastrof w pierwszym okresie służby i późniejsze zmiany w przepisach lotniczych spowodowały, że nie odniósł spodziewanego sukcesu rynkowego. Pomimo tego zapisał się w historii lotnictwa jako najliczniej i najdłużej produkowany szerokokadłubowy trójsilnikowiec.

Dwie dekady ludzi na ISS
2 listopada 2020 minęło 20 lat od przybycia na Międzynarodową Stację Kosmiczną (MSK, ang. ISS) pierwszej stałej załogi. Od tej pory jest ona zamieszkiwana nieprzerwanie przez astronautów i kosmonautów, codziennie poprawiając własny rekord. To dobra okazja do podsumowania tego okresu i porównania z osiągnięciami dokonanymi na jej poprzedniczce – stacji Mir.

Premiera szybowcowej rywalizacji w Narwi
Lotnisko Pronaru w Narwi (30 km na południowy wschód od Białegostoku) było w pierwszy październikowy weekend (2-3 października 2020) areną zmagań 50 pilotów szybowcowych, którzy rywalizowali w specyficznej konkurencji – zawodach na celność lądowania. Nagrodą w tych pierwszych historycznych dla Narwi zawodach szybowcowych był Puchar Prezesa Pronaru – Sergiusza Martyniuka.

Spadochronowi oldboje w Jeżowem Sudeckim
Jedną z najciekawszych dyscyplin lotniczych jest spadochroniarstwo. Dla skoczków spadochronowych jest ono sportem pięknym i emocjonującym, pełnym mocnych wrażeń doznawanych w krótkim czasie skoków. Dla publiczności to sport niezwykle widowiskowy. Atrakcje się potęgują, kiedy widzowie mogą przebywać blisko skoczków w otoczeniu pięknej scenerii.

Szturman od Thunderboltów
Nie pierwszy raz artykuł poświęcony 1. Pułkowi Lotnictwa Myśliwskiego Warszawa przychodzi mi rozpocząć stwierdzeniem, że o ile wojenne działania tej jednostki były skromne i okraszone niewielkimi sukcesami, to historie ludzi go tworzących to zbiór gotowych scenariuszy filmowych. W sposób oczywisty tezę tę potwierdza postać jednego z sowieckich pilotów, którego wichry wojny miotały od Karelii po Kaukaz i od Persji po Berlin. A w jego książce lotów znalazły się wpisy dotyczące lotów za sterami Polikarpowów i Jakowlewów, ale także Airacobr, Kittyhawków, Hurricane'ów, Spitfire'ów, a nawet Thunderboltów.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

Źródło: Skrzydlata Polska
comments powered by Disqus