Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 10-2014

Październikowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Super Hornet bardziej super
Ponad rok temu branżowe media obiegła informacja o ujawnieniu najnowszej wersji samolotu wielozadaniowegoF/A-18, nazwanej Advanced Super Hornet. Po kilkunastu miesiącach i pierwszych próbach demonstratora, Boeing ujawnił nieco więcej szczegółów dotyczących projektu, a także jego przyszłości

Koniec rozdziału
Pod koniec września spółka Allstar Gliders z Bielska-Białej poinformowała o zakończeniu produkcji szybowców SZD-50-3 Puchacz. Zaprojektowano go w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych w 1976.

Trudne życie weterana
Druga, po KLM, najstarsza linia lotnicza na świecie, która pod niezmienną nazwą niepirzerwanie działa od prawie 95 lat, przeżywa problemy. Mowa o powstałym w 1920 australijskim narodowym przewoźniku Qantas. Wydaje się, że dotrwanie do setnego jubileuszu w takim stanie jak obecnie, będzie dla Australijczyków co najmniej trudne.

Wstępny raport w sprawie lotu MH17
9 września Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV, holenderska Rada Śledcza Bezpieczeństwa) opublikowała wstępny raport, dotyczący przyczyn katastrofy malezyjskiego Boeinga 777-200ER. Samolot rozbił się na Ukrainie 17 lipca br. (Więcej na ten temat w SP 8/2014). Niestety, śledczy tylko w ogólny sposób opisali możliwoą przyczynę rozbicia malezyjskiego Boeinga.

Czym latają niemieckie VIP-y?
Flugbereitschaft Bundesministeriums der Verteidigung (w skrócie FBS BMVg) to jedna z najbardziej niezwykłych jednostek niemieckiej Luftwaffe. Pomimo iż w swoim składzie nie ma żadnego samolotu bojowego, pełni niezwykle istotną funkcję we wspólczesnych wojskach lotniczych Niemiec, realizując zadania związane z transportem personelu wojskowego i ładunków, uzupełnianiem paliwa w powietrzu, ewakuacją medyczną oraz przewozem najważniejszych osób w państwie. Wykorzystuje do tego celu w sumie siedemnaście statków powietrznych pięciu różnych typów.

Polacy latają najlepiej
Niebo nad Lesznem i Wielkopolską już po raz czwarty było areną Szybowcowych Mistrzostw Świata. Podczas dwutygodniowej batalii z rywalami i kaprysami pogody świetnie poradzili sobie nasi reprezentanci. Pilotów latających szybowcami 15-metrowymi po raz kolejny rozgromił Sebastian Kawa. Dorzucił 20 medal do koszyka medali z mistrzostw świata i Europy. W klasie szybowców 18-metrowych, po dramatycznym finale, mistrzem świata został Karol Staryszak, a brązowy medal zdobył Łukasz Wójcik.

Balonowe święto w Nałęczowie
W dniach 6-10 sierpnia odbyły się w Nałęczowie 30. Balonowe Mistrzostwa Polski i 9. MiędzynarodoweZawody Balonowe o Puchar SPA Nałęczów i Magazynu Lotniczego Skrzydlata Polska.

Rybnicki jubileusz
Już pod koniec lat 1920. pojawili się w Rybniku entuzjaści lotów szybowcowych. W 1929 zaczęto myśleć o budowie hangaru i szybowca. Musiało jednak upłynąć nieco czasu, zanim w 1933 powstało Koło Szybowcowe (KSz), które zbierało się w lokalu pana Ćwika na Placu Wolności. Późną jesienią 1933 prasa donosiła, że na ulicy Świerklańskiej, opodal wieży wodnej, rozpocyna się budowa hangaru szybowcowego. Naukę podniebnego szybowania propagowano także w ramach tzw. Tygodni Lotniczych.

Chmury nad legendami
Organizowane w angielskim Duxford od ponad dwudziestu lat doroczne pokazy Flying Legends znane były do niedawna m.in. z tego, że zawsze była tam niezła pogoda. Nawet jeśli w całej Anglii było pochmurno i padało, to w ten lipcowy weekend w Duxford - nie. A jeśli nawet w całym Albionie wiał bardzo silny wiatr, to akurat w Duxford jego kierunek pokrywał się z osią pasa startowego, pozwalając na starty i lądowania.

Zapraszamy do lektury na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony