Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 05/2020
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 05/2020 już w sprzedaży

Majowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Rynki lotnicze po pandemii
Czy warto już teraz zastanawiać się nad tym, jak wyglądać będą rynki lotnicze po pandemii, skoro nasza wiedza jest wciąż ograniczona? Nie znamy odpowiedzi na dwa kluczowe i powiązane ze sobą pytania: jak długo będą musiały być stosowane drastyczne ograniczenia w ruchu lotniczym, głównie pasażerskim, oraz jak głęboki będzie ogólny kryzys finansowo-ekonomiczny, który już jest faktem. Nie wolno nam jednak czekać. W najbliższych tygodniach i miesiącach zapadać będą kluczowe decyzje strategiczne, które wpłyną na kształt polskiego systemu transportu lotniczego w wieloletnim horyzoncie.

Lata 1980. Czas kryzysu wyzwalającego
Izolacja Polski na arenie międzynarodowej, zaciskająca się pętla zadłużenia, gospodarka powszechnego braku wszystkiego, desperackie poszukiwanie źródła przychodu tak zwanych twardych dewiz – wobec mizerii złotówki, system kartek na żywność i talonów na zakup towarów, a także czarny rynek również benzynowy, to pejzaż codzienności pierwszej połowy lat 80. XX wieku w Polsce. Nie można się więc dziwić, że kryzys nie ominął również polskiego lotnictwa.

Pożegnaliśmy Pawła Elsztejna
30 kwietnia 2020 r. na warszawskim Cmentarzu Północnym na Wólce Węglowej spoczął Paweł Elsztejn – najstarszy dziennikarz Skrzydlatej Polski, związany z pismem od 1945 roku. Odszedł od nas 23 kwietnia 2020 r. przeżywszy niemal wiek (bez dwóch lat), obiecując... za jakiś czas – swój obszerny materiał wspomnieniowy o pierwszych powojennych latach naszej tylko 90-latki – SP. Nie zdążył...

Polska lady – Iskra w Indiach
Wkrótce minie 20 lat odkąd ostatnia grupa specjalistów Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 z Bydgoszczy wyjechała do Indii dla zmontowania, przeprowadzenia prób w locie i przekazania indyjskim wojskom lotniczym – Indian Air Force (IAF) ostatniej, wyremontowanej partii samolotów TS-11 Iskra.

Za kulisami lotniczych operacji nad Biebrzą
Pierwsza wersja tego artykułu powstała w marcu, gdy za oknem już świeciło wiosenne słońce, a procedury czarteru gaśniczych statków powietrznych przez Lasy Państwowe ciągle się przedłużały. Ale pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym dobitnie pokazał, jak bardzo król jest nagi – w Polsce nie istnieje system lotniczej ochrony przeciwpożarowej. Ale najgorsze jest to, że ten stan nikomu nie przeszkadza.

Samoloto-promocja na Okęciu
Po ponad roku prac remontowych i modernizacyjnych największy samolot transportowy świata – An-225 "Mrija" wykonał 25 marca 2020 r. dwugodzinny lot testowy po starcie z lotniska Kijów-Hostomel. Po udanym locie maszynę zaczęto przygotowywać do lotów komercyjnych. Okazało się, że jej właściciele nie mogli lepiej trafić – zapotrzebowanie na loty transportowe zaczęło bowiem gwałtownie rosnąć za sprawą paniki wywołanej rozprzestrzenianiem się koronawirusa nowego typu.

Ukraińskie Su-27 cz. II
Niemal rok po tragicznych wydarzeniach podczas letnich pokazów lotniczych na lwowskim Skniłowie w 2003, macierzysta jednostka feralnej załogi i samolotu – 9. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego – została zreorganizowana i przekształcona w 9. Brygadę Lotnictwa Myśliwskiego (9.aebrw, awiatsyjna brigada wynyszczuwalna). Krótko potem rozpoczęła przekazywanie swoich Su-27 do 831. Brygady Lotnictwa Myśliwskiego (czyli dawnego 831. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego). Pod koniec 2003 roku jednostka zaczęła przezbrajać się w myśliwce MiG-29.

Ameryka żegna Sojuzy
Po blisko 9 latach przerwy amerykańscy astronauci ponownie wystartują na orbitę swoim własnym statkiem. Wszystko wskazuje na to, że 27 maja rakieta Falcon-9 wyniesie w kosmos statek Dragon 2 z dwójką astronautów. Ma wystartować z historycznej rampy 39A na przylądku Canaveral. Przez te dziewięć lat Amerykanie stale byli obecni w kosmosie, a dokładniej na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), ale musieli korzystać z transportu rosyjskimi statkami Sojuz.

Jak PWS-26 trafiły do Bułgarii
Cała historia miała początek pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Z racji 10-letniego pobytu w Bułgarii i wykształcenia (studia na Politechnice Sofijskiej), często podróżowałem służbowo do tego kraju. W czasie wolnym od obowiązków udawałem się na giełdę książek, która znajdowała się w centrum miasta na placu Sławejkowa, gdzie na straganach czy rozłożonych łóżkach można było uzupełnić swoją bibliotekę o pozycje, których nakład w księgarniach był wyczerpany. Podczas jednego z tych wypadów moją uwagę zwróciły dwa zeszyty pod tytułem "Wyzdusznite na Negowo Weliczestwo wojski 1935-1945" (Wojska lotnicze Jego Wysokości 1935-1945).

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem majowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony