Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 03/2024
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 03/2024 już w sprzedaży

Marcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Zestrzelić, czy nie zestrzelić? cz.II
Kilka miesięcy temu (SP 07/2023) zastanawialiśmy się nad możliwościami reagowania na naruszenie przestrzeni powietrznej przez obcy wojskowy statek powietrzny. Jednakże zagadnienie to nie wyczerpuje tematu bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej. Dużym wyzwaniem i potencjalnym zagrożeniem mogą być bowiem również cywilne statki powietrzne, które z różnych przyczyn zachowują się niezgodnie z zasadami ruchu lotniczego.

Koniec programu FARA 
8 lutego 2024 US Army ogłosiła anulowanie programu FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). To – przynajmniej oficjalnie – efekt wniosków wyciągniętych z wojny na Ukrainie.

Bezzałogowy Virus 
Podczas uroczystości przyjęcia do służby pierwszego samolotu transportowego Leonardo C-27J Spartan NG w bazie lotniczej Cerklje ob Krki, niewiele osób zwróciło uwagę na stojący z boku niewielki prototyp pierwszego rodzimego bojowego bezzałogowego statku latającego, zbudowanego na bazie samolotu ultralekkiego Pipistrel Virus SW 121.

Tureckie obloty 
Turecki przemysł lotniczo-zbrojeniowy rozwija się w niezwykłym tempie. Zarówno sektor państwowy, jak i prywatny. W obu w lutym odnotowano obloty nowych konstrukcji. Na pewno ważniejszym z nich był pierwszy lot myśliwca nowej generacji Kaan zaprojektowanego przez TAI. Prywatny Baykar oblatał zaś kolejną wersję dużego bezzałogowca Bayraktar Akinci.

Międzymiastowy lot Prosperity I 
Chiński producent elektrycznych pionowzlotów AutoFlight przeprowadził pierwszy w świecie międzymiastowy lot demonstracyjny. Trasa długości 50 km, z Shenzhen do Zhuhai przez deltę Rzeki Perłowej, została pokonana autonomicznie przez dwa samoloty pionowego startu i lądowania eVTOL Prosperity I w zaledwie 20 minut.

Belgijskie A400M w komplecie 
20 lutego br. oficjalnie przyjęto do służby w Luchtcomponent / Composante Air (wojskach lotniczych Belgii) ostatni, siódmy samolot transportowy A400M, noszący nr taktyczny CT-08 (nr ser. MSN133). W kameralnej ceremonii odbioru, zorganizowanej w bazie lotniczej Melsbroek, udział wzięły panie Ludivine Dedonder i Yuriko Backes, kierujące resortami obrony Belgii i Luksemburga, a także Dyrektor OCCAR-EA Joachim Sucker i kierownik programu A400M Philippe Bourgault.

Red Flag-Alaska 23-3 
W bazie lotniczej US Air Force Eielson na Alasce w dniach 10–25 sierpnia 2023 odbyło się ćwiczenie Red Flag-Alaska 23-3 (RF-A 23-3), koordynowanego przez Pacific Air Forces (PACAF, Dowództwo wojsk lotniczych USA odpowiedzialne za region Azji-Pacyfiku).

Poggio Dart 2023 
W dniach 4–15 grudnia 2023 rozległy obszar środkowo-północno-wschodnich Włoch był miejscem ćwiczenia Poggio Dart 2023, zorganizowanego i prowadzonego przez NATO-wskie Deployable Air Command & Control Center (DACCC, Mobilne centrum dowodzenia i kierowania lotnictwem). Na uwagę zasługuje fakt, że wzięły w nim udział zarówno jedne z najnowocześniejszych i najnowszych, jak i najstarszych, samolotów bojowych Sojuszu.

Rekordowy rok polskich lotnisk 
W ubiegłym roku 15 polskich portów lotniczych obsłużyło łącznie ponad 52 mln pasażerów, czyli o ok. 11 mln (27,5%) więcej niż w 2022, a co ważniejsze o ok. 3 mln (ponad 7%) więcej niż w rekordowym dotychczas, ostatnim przedpandemicznym roku 2019, kiedy to z ich usług skorzystało łącznie ponad 49 mln podróżnych.

List otwarty z 21 lutego 2024 dotyczący projektu CPK 
Z rosnącym zaniepokojeniem obserwujemy debatę w sprawie projektu CPK. W tak ważnej sprawie zdecydowanie brakuje merytorycznych argumentów, dających podstawy do podjęcia racjonalnych decyzji. Wiele kwestii o fundamentalnym znaczeniu jest pomijanych lub traktowanych bardzo skrótowo.

Furia Pipera 
Przedsiębiorstwo Piper Aircraft wprowadziło na rynek nowy model rodziny PA46, nazwany M700 Fury (Furia). Według producenta ma to być pierwszy krok w kierunku nowej generacji samolotów klasy M, przewyższającej poprzednie modele PA46 i kilka konkurencyjnych konstrukcji pod względem osiągów, oszczędności kosztów operacyjnych i ogólnej wartości.

Polscy piloci krakowskiego Spitfire’a
Kilka lat temu wspólnie z Peterem Arnoldem z Anglii opracowaliśmy książkę Krakowski Spitfire, poświęconą historii samolotu tego typu o numerze ewidencyjnym SM411, będącego od ponad 40 lat eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego. Napisałem tam z żalem, że nie udało się odnaleźć żadnych związków tego Spitfire’a z polskimi pilotami. Z radością informuję, że nie jest to już prawdą.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony