Przejdź do treści
Źródło artykułu

Skrzydlata Polska 03/2018 już w sprzedaży

Marcowa Skrzydlata Polska już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Pierwszy A350-1000 dla Qatar Airways
W zakładach Airbusa w Tuluzie linie lotnicze Qatar Airways odebrały pierwszego seryjnego A350-1000. Wcześniej, w 2014 przewoźnik ten były również pierwszym użytkownikiem wersji -900. Łącznie Qatar Airways zamówiły 80 A350XWB, w tym 37 w wersji -1000. Obecnie użytkuje 21 samolotów w wersji -900. Airbus dotychczas zebrał 854 zamówienia na obie wersje A350XWB, z czego zrealizowano 146.
Qatar Airways już od kilku lat konsekwentnie utrzymuje tylko dwie klasy w swoich samolotach. Wyznaczył jednak niedawno zupełnie inny standard wyposażając swoje samoloty w nowe fotele klasy biznes o nazwie Qsuite przypominające przedziały stosowane przez inne linie lotnicze w klasie pierwszej.

FAdeA walczy o przetrwanie
Argentyńskie zakłady lotnicze FAdeA, zlokalizowane się w Cordobie w środkowej Argentynie, znajdują się obecnie w połowie procesu restrukturyzacyjnego. Ma on przywrócić rentowność temu przedsiębiorstwu po latach złego zarządzania. Niegdyś był to duży zakład przemysłowy. Obszerna infrastruktura pozostała po czasach, gdy przedsiębiorstwo zajmowało się nie tylko produkcją lotniczą, ale także wytwarzaniem samochodów osobowych, pick-upów i motocykli. Dziś to tylko cień dawnej świetności.

Plany rozwojowe lotniska w Gdańsku
Port Lotniczy Gdańsk należy do najdynamiczniej rozwijających się europejskich lotnisk regionalnych. W 2016 port lotniczy, pierwszy raz w historii przekroczył liczbę 4 mln. pasażerów. Ubiegły rok należał również do bardzo udanych, bo odprawiono ponad 4,6 mln. pasażerów, co dało wzrost aż o 15 %.
Upłynęły zaledwie dwa lata od zakończenia drugiego etapu rozbudowy Terminalu T2, a już rozpoczyna się kolejna inwestycja. Tym razem do Terminalu T2 zostanie dobudowany tzw. pirs. Jeszcze w tym roku gdańskie lotnisko ma zamiar podnieść swoją kategorię ILS do najwyższej obecnie osiąganej kategorii na świecie, czyli CAT IIIB.

Polskie urządzenie do montażu satelitów
W ramach programu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) Polish Industry Incentive Scheme, który służy podnoszeniu kompetencji krajowych przedsiębiorstw w sektorze kosmicznym, SENER Polska realizuje kontrakt na rozwój technologii tzw. clamp band, czyli mechanizmów łączących satelity z urządzeniami do ich transportu i montażu. Projekt to także duży sukces programu stażowego Agencji Rozwoju Przemysłu – rolę głównego inżyniera pełni bowiem laureat pierwszej edycji programu.

Belgijsko-francuska AJetS
Po 14 latach istnienia, stopniowej likwidacji ulega belgijski kontyngent lotniczy we francuskim Cazaux, gdzie młodzi piloci obu krajów szkolą się wspólnie na samolotach Dassault-Breguet/Dornier Alpha. Już teraz liczba belgijskich instruktorów we Francji jest płynnie ograniczana, a ostatni uczniowie zakończą tu szkolenie w grudniu 2018. Wobec braku odpowiedniego ośrodka szkoleniowego na terenie Belgii, państwo to zmuszone jest szukać alternatywnych sposobów efektywnej realizacji szkolenia personelu latającego samolotami odrzutowymi.

Rekord Guinnessa w Lorraine
Już po raz piętnasty do Lorraine we Francji przybyły załogi balonowe z całego świata. Te największe w Europie międzynarodowe zawody balonowe odbywają się co dwa lata. Pilâtre de Rozier Organisation kieruje organizacją zawodów. Regionalny Naturalny Park w Lorraine, położony pomiędzy miastami Verdun, Metz i Nancy przyciąga pilotów przyjaznymi do latania terenami i… w następstwie widokiem dużej liczby balonów. Między 21 a 30 lipca 2017 na zawodach pojawiło się około 800 balonów. W piątek 28 lipca pobity został rekord do Księgi Guinnesa liczby balonów na starcie: 456, w trzech liniach.

Spadochronowy Puchar Europy Wschodniej
Rok 2017 był drugim sezonem rozgrywania Pucharu Europy Wschodniej w Celności (The East European Accuracy Cup). Nowego projektu, który pojawił się w jednej z dyscyplin sportów lotniczych – spadochroniarstwie, a dokładnie w jednej z jego konkurencji – celności lądowania. Pięć klubów, które były organizatorami zawodów w celności lądowania na własnym podwórku, postanowiły połączyć siły i stworzyć w oparciu o te istniejące wcześniej zawody spadochronowe cykl rozgrywek klubowych organizowany w: Bułgarii, Mołdawii, Rumunii, Polsce i Węgrzech.

23. Bal na 100-lecie Lotnictwa Polskiego
10 lutego, już po raz 23. Odbył się coroczny Bal Lotników i Polskiej Obronności. Tym razem spotkaliśmy się w siedzibie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Była ku temu szczególna okazja, bowiem trwa rok 100-lecia Lotnictwa Polskiego. Impreza była okazją do zainaugurowania obchodów tej ważnej rocznicy. Wydarzenie było też okazją do wręczenia nagród oraz wyróżnień dla najlepszych polskich lotników wojskowych i cywilnych. W trakcie Balu przeprowadzono tradycyjną aukcję charytatywną, podczas której udało się zebrać 66 tys. PLN.

Orlik Olimpijski na półmetku
W listopadzie 2016, z prywatnej inicjatywy, rozpoczęła się w Polsce budowa repliki przedwojennego szybowca wyczynowego Orlik Olimpijski opracowanego przez Antoniego Kocjana. Konstrukcja ta startowała w 1939 w międzynarodowym konkursie na szybowiec olimpijski. Orlik Olimpijski zajął wówczas II miejsce (I miejsce zdobył DFS Meise-Olimpia).

Jubileusz Jerzego Popiela
Jerzy Popiel, znakomity i wszechstronny pilot, 15 stycznia br. obchodził swoje 85. urodziny. Z tej okazji 16 stycznia br. przyjaciele z Klubu Lotników Loteczka wraz z jego rodziną oraz gronem przyjaciół, zorganizowali jubileuszowe spotkanie. Wielu spośród niemal 40 zebranych w Hotelu Kosmonauty Wrocław Airport zna jubilata od lat 1950., zaś najstarsi z nich: Romuald Kulikowski i Herbert Majnusz – nawet od lat 1940.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem marcowego wydania "Skrzydlatej Polski" na stronie: www.altair.com.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony