Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sierpniowy numer "Lotnictwa" już w sprzedaży

Sierpniowy numer miesięcznika "Lotnictwo" już w salonach prasowych, a w nim następujące tematy:

Jerzy Liwiński
Długoterminowa prognoza Boeinga
Boeing opublikował najnowszą edycję prognozy światowego rynku transportu lotniczego – „Current Market Outlook 2009”. Szacuje ona, że w latach 2009–2028 przewozy wzrosną prawie trzykrotnie, a linie lotnicze zakupią 29 tys. nowych samolotów, o wartości 3,2 biliona dolarów. Flota dużych samolotów komunikacyjnych będzie liczyła ponad 35 tys. maszyn, a ich największymi użytkownikami będą azjatyckie i amerykański linie lotnicze.

Piotr Butowski
Paris Air Show 2009
Była to pierwsza duża wystawa lotnicza, w której naprawdę odczuwało się kryzys. Widać to nie tylko po słabych wynikach finansowych, ale także po smętnych nastrojach większości uczestników, zwłaszcza największych graczy. Smętnie było też z powodu nieobecności dwóch nowych samolotów, niezwykle ważnych dla przyszłego transportu lotniczego, cywilnego i wojskowego. Dwa lata temu wszyscy byliśmy przekonani, że w tegorocznej wystawie zadebiutują Boeing 787 Dreamliner i Airbus A400M. Oba jednak potknęły się na poważnych problemach i są bardzo opóźnione; będzie dobrze, jeśli w ogóle w tym roku wystartują. Miejmy nadzieję, że zobaczymy je w Paryżu za dwa lata. Jeszcze jeden nieobecny to myśliwiec Lockheed Martin F-22 Raptor, który był zgłoszony do wystawy, ale którego przylot odwołano, formalnie, z powodu „wielu innych zajęć”.

Stefan Degraef, Edwin Borremans
Siły Powietrzne Bahrajnu
W poniedziałek, 24 kwietnia 2009 r., dwa wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-16C Block 40, z potężnym rykiem silników General Electric F110-GE-100 ruszyły z pasa startowego bazy Isa i wznosząc, skierowały się na północ, wzdłuż wschodniego wybrzeża Bahrajnu, nad Zatoką Perską. Obładowane czterema bombami Mk82 Snakeye z układem hamującym do zrzutu z małej wysokości (do celów szkolnych bomby były wyposażone w betonowy balast w miejsce odłamkowo-burzącego ładunku bojowego), „Falcon 01” i „Falcon 02”, należące do 1. Taktycznego Skrzydła Myśliwskiego Królewskich Sił Powietrznych Bahrajnu, okrążyły znajdujący się na półwyspie Katar i skierowały się na poligon Maqatra w Abu Dhabi, leżący w pobliżu Al Dhafra, największej bazy lotniczej Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Łukasz Pacholski
BAE Systems Hawk
Brytyjski samolot szkolno-bojowy Hawk od lat jest najbardziej popularnym samolotem w swojej klasie – w ciągu ponad trzydziestu lat sprzedano ponad dziewięćset Hawków do blisko dwudziestu państw świata. W ciągu tego czasu koncern BAE Systems opracował trzy generacje Hawka, o stopniowo zwiększanych możliwościach, z zastosowaniem wielu znaczących ulepszeń. Pomimo, że Hawka oblatano trzydzieści pięć lat temu, wciąż pozostaje on samolotem znajdującym nabywców.

Waldemar Zwierzchlejski
Hubble Space Telescope (cz. I)
Atmosfera Ziemi, która spowija naszą planetę i umożliwia na niej trwanie życia, stanowi jednocześnie barierę dla większości zakresów promieniowania elektromagnetycznego, jakie dociera do nas z bliskiego i dalekiego kosmosu. W praktyce, w pełni jest ona przepuszczalna jedynie dla fal radiowych o długości od kilku centymetrów do około dwudziestu metrów, a w mniejszym lub większym
stopniu dla niektórych innych częstotliwości radiowych, zakresu widzialnego, podczerwieni, ultrafioletu i mikrofal. Pozostałe – większość podczerwieni i ultrafioletu, promieniowanie rentgenowskie i gamma – są przez nią blokowane praktycznie w całości. Nic więc dziwnego, że marzeniem astronomów było pozbycie się uniemożliwiającej badanie Wszechświata otuliny. Ponieważ było to nonsensem, postanowiono postąpić na odwrót – wynieść przyrządy badawcze poza atmosferę – a więc na orbitę okołoziemską.

Szymon Tetera
Junkers Ju 90 i Ju 290
W latach trzydziestych ubiegłego wieku linie lotnicze Deutshe Lufthansa zamówiły w zakładach Junkersa opracowanie, na podstawie zarzuconego przez Luftwaffe bombowca strategicznego Ju 89, samolotu pasażerskiego Ju 90. Po wybuchu drugiej wojny światowej, wariant rozwojowy tej ostatniej maszyny, oznaczony Ju 290, stał się ponownie samolotem bojowym, i była to największa seryjnie budowana maszyna bojowa, jaką wprowadzono do wyposażenia Luftwaffe.

Andrzej Olejko, Krzysztof Mroczkowski
Operacja „Most I, II i III” (cz. I)
W 1944 r. polskie podziemie lotnicze przeżywało swoje największe osiągnięcie, jakim stało się zrealizowanie łączności dwustronnej z Zachodem przy użyciu samolotu lądującego na polskich terenach. Zrzuty bowiem zapewniały łączność jedynie jednostronną...

Ponadto w numerze:

Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
F-16 w nowych barwach
Volkel Open Day 2009
Frisian Flag 2009
Yuma Air Show 2009
50 lat istnienia JG 71
VI Małopolski Piknik Lotniczy
Red Arrows bez tajemnic
Poster: Northrop F-5F Tiger II

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony