Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rzeszów: Ćwiczenia na lotnisku

Wieża Kontroli Lotów na Lotnisku została poinformowana przez pilota samolotu rejsowego, o zagrożeniu na pokładzie. Kapitan statku powietrznego zostaje zmuszony przez osobę z niebezpiecznym narzędziem do nieprzewidzianego lądowania. Po przyjęciu zgłoszenia Kontroler Lotów alarmuje Lotniskową Służbę Ratowniczo – Gaśniczą oraz informuje Dyżurnego Operacyjnego Portu o zdarzeniu.

Zmiana służbowa Lotniskowej Służby Ratowniczo – Gaśniczej natychmiast udaje się w Rejon Wyczekiwania, wozami bojowymi oraz pojazdami zabezpieczenia techniczno – medycznego. W trybie alarmowym zostają poinformowani wszyscy pracownicy LSRG nie będący tego dnia na służbie o potrzebie natychmiastowego stawienia się w miejscu pracy.

Dyżurny Portu w trybie alarmowym powołuje sztab kryzysowy oraz wzywa wszystkie niezbędne służby, które będą pomocne w celu neutralizacji powstałego zagrożenia.

Na miejsce zdarzenia wezwani zostają Policjanci Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego, którzy mają za zadanie obezwładnienie porywacza. Policjanci z komend Miejskiej i Wojewódzkiej zabezpieczają z zewnątrz rejon działań oraz udrażniają drogi dojazdu dla wszystkich pojazdów ratowniczych.

Na miejsce zostają wezwane jednostki Państwowej Straży Pożarnej z Rzeszowa. Dodatkowo w stan gotowości zostaje postawionych 10 jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych będących w Krajowym Systemie Ratowniczo - Gaśniczym. Karetki pogotowia z Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Rzeszowie pojawiają się również na wezwanie.

W oczekiwaniu na lądowanie porwanego samolotu dokonano podziału obowiązków i zadań między poszczególne grupy. Wyznaczono osoby odpowiedzialne za koordynację całej akcji w poszczególnych komórkach.

Wszystkie służby czekają na lądowanie porwanego samolotu. Po niespełna 20 minutach od otrzymania zgłoszenia na pasie startowym ląduje porwany samolot. Jednak z niewiadomych przyczyn maszyna zjeżdża drogą szybkiego zjazdu i uderza w cysternę z paliwem lotniczym zaparkowaną w pobliżu hangarów. Dochodzi do uszkodzenia skrzydła co skutkuje wyciekiem paliwa i natychmiastowym zapaleniem się samolotu oraz cysterny.

Do akcji gaśniczej ruszają jednostki LSRG, które bronią kadłuba samolotu przed ogniem i gaszą rozlane paliwo wokół samolotu. Strażacy PSP oraz wezwane alarmowo jednostki OSP gaszą pożar cysterny, działają w obronie hangaru oraz zapewniają zaopatrzenie wodne. Po decyzji Kierującego działaniem Ratowniczym na pokład wkracza grupa antyterrorystyczna. Porywacz zostaje unieszkodliwiony. Po upewnieniu się że nie ma innego zagrożenia następuje ewakuacja osób poszkodowanych do punktu medycznego.

Lekarz koordynujący z WSPR w Rzeszowie zajmuje się oceną stanu zdrowia osób poszkodowanych i podejmuje decyzję o transporcie ciężko rannych do okolicznych szpitali.

Osoby, które nie ucierpiały w wypadku zostają odwiezione autobusami portowymi w bezpieczne miejsce gdzie Straż Graniczna dokonuje ich identyfikacji a pracownicy portu zabezpieczają ich potrzeby materialne oraz ułatwiają kontakt z najbliższymi.

W trakcie ewakuacji poszkodowanych z pokładu samolotu Wieża Kontroli Lotów zgłasza do Sztabu akcji, iż na pokładzie drugiego samolotu, który oczekiwał na start, odnaleziono niezidentyfikowaną białą substancję. Na miejsce zostają wezwani pracownicy Granicznej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Przemyślu i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Rzeszowie oraz jednostki chemiczne PSP w Rzeszowie. W możliwie jak najkrótszym czasie zapewniony zostaje system izolacji na terenie całego lotniska a następnie transport do specjalistycznego szpitala.

Sztab akcji podejmuje decyzję o przekierowaniu samolotu na płytę postojową nr 2 oddaloną od terminala pasażerskiego, gdzie specjalistyczne jednostki chemiczne Państwowej Straży Pożarnej rozstawiają namioty oraz sprzęt do dekontaminacji. Następuje pobranie próbek podejrzanej substancji oraz przekazanie jej służbom sanitarnym w celu przeprowadzenia ekspertyzy. W trakcie gdy substancja jest transportowana do laboratorium pasażerowie z zagrożonego samolotu przechodzą dekontaminację. Wszystkie rzeczy pasażerów oraz załogi są zapakowywane i przekazywane do wnikliwej analizy. Po zakończeniu akcji teren zostaje przekazany Straży Ochrony Lotniska oraz Straży Granicznej.

Przedstawiona wyżej sytuacja to scenariusz ćwiczeń jakie zostały przeprowadzone w Porcie Lotniczym Rzeszów – Jasionka w dniu 26 września 2014 roku.

Ćwiczenia te miały na celu sprawdzenie współdziałania wszystkich służb wewnętrznych i zewnętrznych ujętych w Planie Działania w Sytuacjach Zagrożenia dla Portu Lotniczego "Rzeszów-Jasionka".

Wszystkie działania zostały ustalone z administracją publiczną na szczeblu samorządowym i państwowym. Pasażerami zostali uczniowie Technikum Eksploatacji Portów i Terminali z Zespołu Szkół Spożywczych w Rzeszowie oraz uczniowie Liceum Pożarniczego Zespołu Szkół Techniczno - Weterynaryjnych w Trzcianie.

Ćwiczenia trwały około 2 godzin i w obydwu przypadkach zakończyły się sukcesem. Brało w nich udział około 250 osób.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony