Rynek lekkich samolotów w Polsce - statystyki
Samoloty ultralekkie cieszą się na świecie znaczną popularnością, jednak w naszym kraju ich liczba zwiększa się w dosyć umiarkowanym tempie. Potwierdzają to statystyki, które w ostatnim czasie udostępnił Urząd Lotnictwa Cywilnego. Wskazują one, iż w 2015 r. w Polsce zostało zarejestrowanych o ponad 16% mniej nowych konstrukcji tego segmentu lotnictwa.
Jednak pomimo mniejszej ilości rejestrowanych w ubiegłym roku nowych ultra lekkich statków powietrznych, ich wartość w stosunku do 2014 r. wzrosła o ponad 33%, co znamionuje większą cenę jednostkową. Najczęściej rejestrowanymi w 2015 r. samolotami były te wyprodukowane przez firmę Pipistrel (6 egzemplarzy), następnie Aeropakt (5), a dalej Ekolot, TL Ultralight, Alpi Aviation oraz Aerospool (wszystkie po 2). Udział dwóch pierwszych firm w rynku wyniósł ponad 40%.
Ciekawostką jest, iż w ubiegłych latach wyraźnie widoczna była niemalże równa relacja rejestracji samolotów używanych do nowych, a w 2015 r. aż 90 % wszystkich zarejestrowanych konstrukcji ultralekkich było fabrycznie nowych. Poniższe statystyki zostały opracowane przez Krzysztofa Bedkowskiego z firmy Skydream na podstawie rejestru Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Komentarze