Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozporządzenie MI w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych.

Projekt stanowi wypełnienie delegacji z art. 92 pkt 1-3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze i ma na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego norm i zalecanych metod postępowania zawartych w Załączniku 3, 10 i 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r., odnoszących się do lotniczych urządzeń naziemnych, a także uzyskanie zgodności z przepisami międzynarodowymi, w szczególności z rozporządzeniami wspólnotowymi.

Nowelizowane zmiany obejmują m.in:

  • wykreślenie zapisu o zezwoleniu na eksploatację LUN, który stanowił podstawę do operacyjnego wykorzystywania lotniczego urządzenia naziemnego w służbach żeglugi powietrznej;

  • objęcie obowiązkiem wpisu do rejestru nowych rodzajów lotniczych urządzeń naziemnych;

Brak zezwoleń na eksploatację LUN spowodował ograniczenie nadzoru nad eksploatowanymi LUN, co spowodowało konieczność nadania większej rangi wpisowi LUN do rejestru.

W celu zapewnienia skuteczniejszego nadzoru nad eksploatacją LUN postanowiono wprowadzić obowiązek przedstawiania przy wpisie do rejestru dokumentów potwierdzających utrzymywanie właściwego poziomu bezpieczeństwa eksploatowanych LUN (deklaracje WE).

Dodatkowo art. 88 ust. 3 pkt 6 ustawy- Prawo lotnicze przewiduje pojawienie się nowej kategorii LUN urządzeń oraz systemów przetwarzania i zobrazowania danych, co wymagało stworzenia nowych regulacji opisujących wymagania dla takich urządzeń i systemów.

Projekt uwzględniając aktualne możliwości techniczne oraz praktyczną przydatność danych zapisywanych w rejestrze, przesądza o elektronicznym sposobie prowadzenia rejestru LUN.

Z uwagi na powyższe, a także ze względu na potrzebę zapewnienia zgodności z ustanowionymi przez Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) wprowadzonymi do stosowania na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym:

  • ESARR-4 „Ocena i ograniczanie ryzyka w systemie zarządzania ruchem lotniczym”

  • ESARR-5 „Personel służb zarządzania ruchem lotniczym”;

  • ESARR-6 „Bezpieczeństwo oprogramowania w systemach zarządzania ruchem lotniczym”opracowano niniejszy projekt rozporządzenia.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zwraca się z prośbą o przesyłanie uwag na adres e-mail: mokrzesik@ulc.gov.pl do ww. projektu w terminie 30 dni, od dnia 16.08.2011 r.

Zapoznaj się z treścią rozporządzania.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony