Przejdź do treści
FIXAR 007 - dron VTOL (fot. Dilectro)
Źródło artykułu

Relacja z pierwszych pokazów dynamicznych FIXAR 007 w Polsce

W dniach 16-18.05.2023 roku Dilectro Enterprise zorganizowało premierowe pokazy bezzałogowego statku powietrznego VTOL (pionowego startu/lądowania) FIXAR 007 łotewskiej firmy FIXAR.

Specjalnie z okazji dedykowanych pokazów dynamicznych dla naszych klientów do Warszawy przybyła delegacja z firmy FIXAR.

FIXAR 007 po raz pierwszy w polskiej przestrzeni powietrznej

Loty testowe odbywały się w dniach od 16 do 18 maja 2023 roku przy różnych warunkach pogodowych. Szczególnie interesująca była sesja dnia 17 maja 2023 roku, kiedy to FIXAR 007 wykonywał operacje lotnicze podczas opadów deszczu, przy dużym zachmurzeniu oraz umiarkowanym wietrze z porywami do 10 m/s. Tym samym udało się zweryfikować zapewniania producenta dotyczące specyfikacji technicznej i możliwości lotu w warunkach odbiegających od wzorcowych.

FIXAR 007 w skrzyni transportowej (fot. Dilectro)

FIXAR 007 w skrzyni transportowej (fot. Dilectro)

Uczestnicy pokazów szczególnie docenili niezwykle wysoką uniwersalność konstrukcji. FIXAR 007 może przenosić ładunek (payload) o masie do 2 kg. Producent dostarcza wiele dedykowanych modułów. Co istotne istnieje możliwość integracji sprzętu klienta ze statkiem powietrznym na życzenie.

FIXAR 007 i dodatkowy payload z LIDARem (fot. Dilectro)

FIXAR 007 i dodatkowy payload z LIDARem (fot. Dilectro)

Unikatowe cechy charakterystyczne FIXAR 007

FIXAR 007 to niezwykle unikatowy bezzałogowy statek powietrzny typu VTOL – pionowego startu i lądowania. Konstrukcja została w całości zaprojektowana oraz wyprodukowana na Łotwie. Centrum R&D firmy FIXAR znajduje się w Rydze, gdzie odbywa się również finalny montaż drona. Wszystkie części produkowane są na przedmieściach stolicy Łotwy.

Autorskie jest również całe oprogramowanie wspierające prace drona – moduł sterowania, łączności oraz planer misji.

Klienci biorący udział w pokazach dynamicznych byli pozytywnie zaskoczeni bardzo dynamicznym startem i lądowaniem FIXAR 007.

Szybki start i lądowanie FIXAR 007 są bezpośrednio połączone z unikatową konstrukcją aerodynamiczną drona, która została opatentowana. FIXAR 007 jest bezzałogowym statkiem powietrznym typu VTOL, który nie posiada żadnych ruchomych powierzchni sterowych. Taki zabieg pozytywnie wpływa na łatwość obsługi, koszty eksploatacji oraz bezpieczeństwo wykonywanych operacji lotniczych.

Każdy egzemplarz drona FIXAR 007 wyposażony jest w czarną skrzynkę gromadzącą wszystkie informacje i logi. Odczyt możliwy jest w centrum serwisowym lub bezpośrednio przez klienta (po uprzednim kontakcie z producentem lub serwisem).

Testowane moduły payload

Przedstawiciele firmy FIXAR przywieźli do Polski drona FIXAR 007 z trzema dedykowanymi modułami payload – miniaturową kamerą IR DragonEye 2 izreaelskiej firmy NextVision, dedykowanym LiDARem TOPODRONE AVIA oraz modułem zrzutu.

Wymiana modułów trwa zaledwie kilka minut, a w przypadku zakupu drona FIXAR 007 z więcej, niż jednym modułem payload producent dostarcza specjalne narzędzie do wyważenia bezzałogowego statku powietrznego.

FIXAR 007 z narzędziem do wywarzania konstrukcji (fot. Dilectro)

FIXAR 007 z narzędziem do wywarzania konstrukcji (fot. Dilectro)

Wśród uczestników pokazu największe wrażenie zrobił moduł payload z kamerą IR DragonEye 2. Mowa o kamerze do obserwacji w świetle widzialnym oraz podczerwieni o kompaktowych rozmiarach. Moduł ważący zaledwie 125 g posiada wbudowaną kamerę światła widzialnego 60° WFOV – 3° NFOV – 1.5° DFOV oraz kamerę termowizyjną o rozdzielczości 640 x 480 pikseli. Maksymalne przybliżenie wynosi 40x (20x zoom optyczny oraz 2x zoom cyfrowy).

Kamera NextVision DragonEye 2 (fot. Dilectro)

Kamera NextVision DragonEye 2 (fot. Dilectro)

Scenariusze testowe FIXAR 007

W trakcie lotów przeprowadzonych z okazji premierowych pokazów dynamicznych sprawdziliśmy elastyczność drona FIXAR 007 w różnego typu misjach. Przetestowaliśmy między innymi:
•  lot w trybie automatycznym po uprzednio zaplanowanej trasie, 
•  zachowanie drona podczas zakłócenia i przerwania misji, 
•  lot obserwacyjny ze śledzeniem celu, 
•  zawis drona w powietrzu, 
•  działanie procedury RTH (Return-to-Home),
•  lot w trybie w pełni manualnym.

Podczas pokazów uczestnicy mieli możliwość obserwacji procedury planowania lotu oraz wprowadzania do niej własnych specyficznych wymagań. Przedstawiciele producenta na każdym kroku odpowiadali na pytania zadawane wśród publiczności.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony