Przejdź do treści
Szczątki samolotu Skyvan SC-7 (SP-HIP) na miejscu zdarzenia (fot. PKBWL)
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL ws. wypadku samolotu Skyvan SC-7 (SP-HIP)

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała w dniu 4 października br. raport wstępny w sprawie wypadku samolotu Skyvan SC-7 (SP-HIP), który wydarzył się 3 września 2022 r. w okolicach miejscowości Glina pod Piotrkowem Trybunalskim (woj. łódzkie).


W raporcie 2022/5134 czytamy:

Dnia 3 września 2022 r. na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim (EPPT) odbywały się skoki spadochronowe z samolotu SKYVAN SC-7 organizowane przez SKYVAN SERVICE. W 12 wylocie w tym dniu, po zrzuceniu skoczków samolot zaczął się zniżać do lądowania. Po wyjściu na prostą do lądowania pilot zgłosił, że pozostało mu półtorej minuty do progu pasa startowego 03. Kierujący lotami wydał zgodę na lądowanie, którą pilot potwierdził.

Około godziny 14:16 (LMT) samolot przeszedł na wznoszenie, następnie wyhamował i zmieniając kierunek lotu, przeszedł do lotu nurkowego i zderzył się z ziemią w pobliżu lotniska (Rysunek poniżej). W wyniku zderzenia pilot i pasażerka ponieśli śmierć na miejscu, a samolot został całkowicie zniszczony.

Pilot samolotu TECNAM 2008 SP-LFH lecącego po kręgu za SKYVAN-em przekazał drogą radiową informację o zdarzeniu.

Lokalizacja miejsca zdarzenia (fot. PKBWL)

Lokalizacja miejsca zdarzenia (fot. PKBWL)

Szczątki samolotu były rozrzucone na niewielkiej przestrzeni. Samolot leżał na lewym boku. Wszystkie elementy układu sterowania (ster wysokości, kierunku, lotki, klapy) znajdowały się w obrębie szczątków i w ich bezpośredniej bliskości. Prawe skrzydło zostało oderwane wraz z zastrzałem w miejscu odległym około 1 m od silnika. Prawy silnik w trakcie zderzenia oderwał się od skrzydła i znajdował się przy szczątkach przedniej części kadłuba. Część przykadłubowa lewego skrzydła wraz z silnikiem znajdowała się pod kadłubem. Pozostała część skrzydła wraz z zastrzałem znajdowała się obok kadłuba. W trakcie zderzenia nastąpiło rozszczelnienie instalacji paliwowej i wyciek paliwa. Straż pożarna, która przybyła na miejsce zdarzenia zabezpieczyła wrak samolotu przed pożarem za pomocą piany.

Zapis ostatniej fazy lotu zarejestrowany kamerą monitoringu prywatnej posesji w pobliżu miejsca zdarzenia (fot. Internet)

Zapis ostatniej fazy lotu zarejestrowany kamerą monitoringu prywatnej posesji w pobliżu miejsca zdarzenia (fot. Internet)

Pilot i pasażerka mieli prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa. W trakcie zdarzenia nie doszło do pożaru. Charakter zderzenia wykluczał szanse pilota i pasażerki na przeżycie.

Raport wstępny 2022/5134 dostępny jest tutaj (LINK)


Przeczytaj również:
Wypadek samolotu SC-7 Skyvan pod Piotrkowem
Komunikat PKBWL ws. wypadku samolotu Skyvan SC-7 (SP-HIP)

Katastrofa samolotu SP-HIP

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony