Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL: w trakcie lotu pilot zahaczył śmigłowcem o przewody linii energetycznej

3 września 2025 r., Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny 2025/0082 z wypadku śmigłowca Guimbal Cabri (znaki rejestracyjne SP-HSB), do którego doszło 3 sierpnia 2025 r. we wsi Błaziny Górne, w gminie Iłża.


W streszczeniu raportu czytamy:

W dniu 3 sierpnia 2025 roku, pilot posiadający licencje PPL(H) wynajął śmigłowiec typu Guimbal Cabri G2 z firmy HELISOLUTION mającą siedzibę w Piastowie koło Radomia. Pilot zaplanował lot prywatny po trasie: Radom Piastów (EPRP), Rzechów k/Iłży, Rzeczniówek, Rzeczniów Błaziny Górne gm. Iłża, Radom Piastów. Po przybyciu na EPRP pilot przeprowadził przegląd śmigłowca zgodnie z listą kontrolną, w tym pobrał próbkę paliwa z układu paliwowego. Przegląd przedlotowy bez uwag. Po zajęciu miejsca w kabinie pilot uruchomił śmigłowiec i przeprowadził próbę silnika. Procedura uruchomienia zespołu napędowego przebiegła bez zastrzeżeń. Około godziny 11:12 LMT pilot wykonał lot próbny w rejonie lotniska trwający 18 minut. Następnie wylądował, wyłączył silnik i dotankował około 140 litrów paliwa (AVGAS 100 LL).

Około godziny 16:10 LMT ponownie uruchomił śmigłowiec i po uzyskaniu parametrów do startu rozpoczął lot do m. Rzechów, gdzie około 17:00 LMT wylądował na posesji prywatnej. Po około 20 minutach pobytu ponownie wystartował do m. Rzeczniówek, w której wylądował również na posesji prywatnej. Po około 20 minutach postoju wystartował do kolejnej m. Rzeczniów lądując na posesji swojej rodziny.

Około godziny 18:10 LMT pilot ponownie uruchomił śmigłowiec i wraz z pasażerem wystartował w kierunku m. Błaziny Górne. Będąc w rejonie Iłży pilot rozpoczął podejście do lądowania w terenie przygodnym na posesji prywatnej. Na prostej do lądowania, po minięciu linii energetycznej wysokiego napięcia usytuowanej prostopadle do kierunku lotu, z kursem południowo zachodnim (pilot wiedział o tej linii) przeleciał nad nią. Zniżając się w kierunku zachodzącego słońca i będąc (według oceny pilota) na wysokości około 7-9 metrów ponad terenem, przy prędkości 55-60 kts śmigłowiec zderzył się z linią energetyczną niskiego napięcia. Pilot poczuł uderzenie w dolną część kadłuba śmigłowca z jednoczesnym powstaniem łuku elektrycznego. Przewody linii energetycznej zsunęły się po kadłubie, na podwozie płozowe odrywając je od śmigłowca.

Oderwane podwozie płozowe śmigłowca Guimbal Cabri i złamany słup linii energetycznej (fot. PKBWL)

W tym czasie doszło do niekontrolowanego położenia śmigłowca. Pilot próbował wyprowadzić śmigłowiec z niekontrolowanego położenia. Próba nie powiodła się, a śmigłowiec po kilku sekundach zderzył się dolną częścią kadłuba z ziemią, po czym przechylił się na lewą stronę kadłuba uszkadzając łopaty wirnika głównego. Następnie doszło do odłamania belki ogonowej wraz z Fenestronem. Po zderzeniu śmigłowiec pozostał na lewej burcie kadłuba. Pilot wypiął się z pasów bezpieczeństwa i przystąpił do uwolnienia z pasów pasażera. Przy współpracy osób postronnych udało się uwolnić pasażera z wraku śmigłowca.

W tym czasie osoby postronne powiadomiły służby ratownicze. Według oświadczenia pilota silnik śmigłowca pracował do chwili zderzenia z ziemia. Pilot wyłączył zasilanie elektryczne po wydostaniu się na zewnątrz kabiny. Pasażer i pilot zostali przetransportowani do szpitali. Pasażer do szpitala w Skarżysku Kamiennej a pilot do Radomia. Śmigłowiec został poważnie uszkodzony.

Działania podjęte przez zespół badawczy PKBWL
Na miejscu zdarzenia przeprowadzono oględziny wraku śmigłowca. Śmigłowiec w porozumieniu z Prokuraturą został zabezpieczony w hangarze właściciela. Komisja jest w trakcie gromadzenia dokumentacji.

Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa
Do dnia publikacji niniejszego Raportu Wstępnego, Komisja nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.


Pełny Raport Wstępny 2025/0082 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony