Przejdź do treści
Widok samolotu Tecnam P2008-JC (SP-SCS) po lądowaniu (fot. Użytkownik)
Źródło artykułu

Raport wstępny i zalecenia PKBWL dot. poważnego incydentu samolotu Tecnam P2008-JC w miejscowości Chojna

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny z poważnego incydentu samolotu Tecnam P2008-JC (znaki rejestracyjne SP-SCS), do którego doszło 6 maja 2022 r. w miejscowości Chojna. 

W raporcie 2076/2022 czytamy:

W dniu 6 maja 2022 r. o godz.13:09 UTC załoga samolotu Tecnam P2008–JC podczas lotu po kręgu (7 krąg w rejonie lądowiska Chojna) na wysokości 1000 ft AGL zauważyła zwiększone opory w układzie sterowania sterem wysokości. Aby wychylić ster wysokości pilot musiał użyć większej siły niż normalnie.

Instruktor natychmiast przejął stery i podjął decyzję o lądowaniu na pasie lądowiska. Pilot rozpoczął zniżanie z małą prędkością, tak aby zmniejszyć siłę działającą na ster wysokości. Na prostej do pasa RWY 27, około 10 sekund przed przyziemieniem instruktor stwierdził jeszcze większy opór układu sterowania wskazujący na jego całkowitą blokadę i był zmuszony do lądowania z użyciem trymera. Lądowanie odbyło się bez następstw.

Podczas przeglądu samolotu po locie wykryto urwanie lewej i uszkodzenie prawej śruby mocowania zawiasów poziomego usterzenia płytowego.

Widok urwanej (1) i uszkodzonej (2) śruby mocowania zawiasów poziomego usterzenia płytowego (fot. PKBWL)

Widok urwanej (1) i uszkodzonej (2) śruby mocowania zawiasów poziomego usterzenia płytowego (fot. PKBWL)

Na etapie raportu wstępnego zostało wydane zalecenie dotyczące bezpieczeństwa:

Zalecenie nr 1/2022/2076 dla CA.TECNAM S.R.L – Producenta samolotu Tecnam P2008 – JC

Zasadniczym czynnikiem decydującym o wysokim prawdopodobieństwie wystąpienia zdarzenia podobnego do zdarzenia badanego jest uszkadzanie się gwintu śrub w wyniku współpracy z łączonymi elementami (zawiasami i podkładkami) podczas normalnej eksploatacji, a prawdopodobieństwo to rośnie wraz ze zwiększaniem się nalotu samolotu.

Obowiązujący zakres obsług nie przewiduje demontażu śrub a tym samym uniemożliwia sprawdzenie na bieżąco ich stanu technicznego.

Przedłożony przez producenta Biuletyn SB 298 – CS dotyczący wymiany śrub na nowe eliminuje przyczynę występujących niesprawności, ale nie jest obowiązkowy i w związku z tym nie został wykonany na wszystkich samolotach.

W związku z powyższym PKBWL zaleca, aby producent samolotów zmienił status Biuletynu SB 298 – CS na obowiązkowy.

Pełny Raport wstępny 2076/2022 dostępny jest tutaj (LINK). Raport wstępny 2076/2022 w języku angielskim dostępny jest tutaj (LINK)

Po zakończeniu badania wypadku Komisja opublikuje raport końcowy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony