Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 29 czerwca

Samoloty LOT-u na płycie Lotniska Chopina (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 26. tygodniu przekroczona została liczba 600 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej pięć razy (poniedziałek – 665, wtorek – 617, środa – 645, czwartek – 604, piątek – 658).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

26. tydzień 2020 r. od 22 do 28 czerwca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 22 do 28 czerwca br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 13 (125 w 2019 r.) spadek o 89 proc.
•  Gdańsk – EPGD –231 (989 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
•  Katowice – EPKT – 160 (1053 w 2019 r.) spadek o 84 proc.
•  Kraków – EPKK – 191 (1293 w 2019 r.) spadek o 84 proc.
•  Lublin – EPLB – 17 (62 w 2019 r.) spadek o 72 proc.
•  Łódź – EPLL – 33 (79 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
•  Modlin – EPMO – 45 (461 w 2019 r.) spadek o 90 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 19 (33 w 2019 r.) spadek o 42 proc.
•  Poznań – EPPO – 109 (525 w 2019 r.) spadek o 79 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (2 w 2019 r.) spadek o 100 proc.
•  Rzeszów – EPRZ – 48 (203 w 2019 r.) spadek o 76 proc.
•  Szczecin – EPSC – 59 (114 w 2019 r.) spadek o 48 proc.
•  Warszawa – EPWA – 616 (4090 w 2019 r.) spadek o 84 proc.
•  Wrocław – EPWR – 96 (717 w 2019 r.) spadek o 85 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 33 (22 w 2019 r.) wzrost o 50 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 22 do 28 czerwca br.:
•  1670 (9746 w 2019 r.) spadek o 81 proc. (wzrost operacji tydzień 25. vs 26. o 11 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 22 do 28 czerwca br.:
•  4271 (23956 w 2019 r.) spadek o 82 proc. (wzrost operacji tydzień 25. vs 26. o 8 proc.)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 28 czerwca br.
•  Loty w sieci Network Managera: 7654, co stanowi spadek o 78,1 proc. (27 501 lotów mniej)

26. tydzień 2020 r. od 22 do 28 czerwca br.
•  Średnia tygodniowa lotów 8769 tj. spadek –75 proc. (162 171 lotów mniej),
•  Sobota była najmniej pracowitym dniem z 6730 lotami,
•  Linia Turkish Airlines obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 451 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 2 717 119 lotów mniej,
•  9858 lotów 26 czerwca, po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 9,5 tys. lotów w ciągu dnia,
•  Do 28 czerwca br. ruch między Europą a USA spadł o 70 proc.

Linie lotnicze
Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 28 czerwca easyJet zanotował 97 proc. spadek operacji, Ryanair –89 proc., British Airways (IAG) –90 proc., Lufthansa –85 proc., Air France –79 proc., a KLM –78 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 28 czerwca br. wyniosły: Brussels Airlines –90 proc., TAP –95 proc., TUI –97 proc., El Al Israel Airlines –95 proc., Air Nostrum –91 proc., Norwegian Air Shuttle –92 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT –88 proc., Finnair –86 proc., Aer Lingus –90 proc., SAS –77 proc., Wizz Air –58 proc., Turkish Airlines –65 proc. oraz Wideroe –32 proc.

Lotniska
Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 80 do 100 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Paryż Orly –88 proc., Londyn City –98 proc., Londyn Gatwick –96 proc., Manchester –93 proc., Barcelona –86 proc., Warszawa –87 proc., Madryt –87 proc., Monachium –83 proc., Dublin –87 proc., Paryż CDG –78 proc., Wiedeń –80 proc., Londyn Heathrow –79 proc., Amsterdam –76 proc., Mediolan Malpensa –75 proc. oraz Stambuł (IST+SAW) –70 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus