Raport tygodniowy o ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej – stan na 13 lipca

Samolot na niebie - smugi kondensacyjne (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała tygodniowy raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym na i nad terytorium RP dodatkowo wzbogacony o dane europejskie z EUROCONTROL.

W kolejnym tygodniu kolejnego i częściowego wznowienia międzynarodowych połączeń lotniczych do i z terytorium RP, odnotowujemy dalsze, choć już nieco mniejsze, spadki ruchu w polskiej przestrzeni powietrznej jak i na polskich lotniskach w porównaniu do analogicznego okresu w latach ubiegłych. Poniżej liczba wszystkich operacji lotniczych IFR łącznie z lotami tranzytowymi oraz liczba operacji na polskich lotniskach. Warto także dodać, że w 28. tygodniu  przekroczona została liczba 1000 operacji w polskiej przestrzeni powietrznej cztery razy, a średnia dzienna liczba operacji wyniosła 1006 (vs. 3405 operacji w 2019).

PAŻP zaznacza, że porównania zostały dokonane na podstawie danych za dzień operacyjny np. poniedziałek w podobnym okresie ubiegłego roku, a nie na zasadzie data do daty. Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez ruchu General Aviation.

28. tydzień 2020 r. od 6 do 12 lipca br.

Poniżej ruch na lotniskach w tygodniu od 6 do 12 lipca br. (liczba operacji):
•  Bydgoszcz – EPBY – 33 (105 w 2019 r.) spadek o 68 proc.
•  Gdańsk – EPGD – 456 (950 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Katowice – EPKT – 421 (1009 w 2019 r.) spadek o 58 proc.
•  Kraków – EPKK – 541 (1279 w 2019 r.) spadek o 57 proc.
•  Lublin – EPLB – 36 (65 w 2019 r.) spadek o 44 proc.
•  Łódź – EPLL – 33 (69 w 2019 r.) spadek o 52 proc.
•  Modlin – EPMO –  154 (413 w 2019 r.) spadek o 62 proc.
•  Olsztyn-Szymany – EPSY – 26 (33 w 2019 r.) spadek o 21 proc.
•  Poznań – EPPO – 230 (525 w 2019 r.) spadek o 65 proc.
•  Radom – EPRA – 0 (0 w 2019 r.)
•  Rzeszów – EPRZ – 75 (188 w 2019 r.) spadek o 60 proc.
•  Szczecin – EPSC – 67 (103 w 2019 r.) spadek o 34 proc.
•  Warszawa – EPWA – 1153 (4061 w 2019 r.) spadek o 71 proc.
•  Wrocław – EPWR – 311 (698 w 2019 r.) spadek o 55 proc.
•  Zielona Góra – EPZG – 32 (26 w 2019 r.) wzrost o 23 proc.

Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w tygodniu od 6 do 12 lipca br.:
•  3580 (9524 w 2019 r.) spadek o 62 proc. (wzrost operacji 27. vs 28. tydzień o 18 proc.)

Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w tygodniu od 6 do 12 lipca br.:
•  7042 (23839 w 2019 r.) spadek o 70 proc. (wzrost operacji 27. vs 28. tydzień o 11 proc.)

Dane statystyczne EUROCONTROL

Sytuacja w Europie na dzień 12 lipca br.
•  Loty w sieci Network Managera: 11918, co stanowi spadek o 63,7 proc. (20913 lotów mniej)

28. tydzień 2020 r. od 6 do 12 lipca br.
•  Średnia tygodniowa lotów 12935 tj. spadek –63 proc. (121 399 lotów mniej),
•  Niedziela (12.7) była najmniej pracowitym dniem z 11918 lotami,
•  Linia Ryanair obsługiwała najwięcej lotów przy średniej liczbie 1045 lotów dziennie,
•  Deficyt lotów od 1 marca br. wynosi 3 034 029 lotów mniej,
•  14596 lotów 10 lipca br., po raz pierwszy od 22 marca więcej niż 14 tys. lotów w ciągu dnia,
•  Do połowy lipca br. ruch między Europą a USA spadł o 64 proc.

Linie lotnicze

Koncentrując się na największych grupach lotniczych: 12 lipca easyJet zanotował 78 proc. spadek operacji, British Airways (IAG) –80 proc., Lufthansa –74 proc., KLM –67 proc., Air France –65 proc., a Ryanair –51 proc.

W przypadku niektórych innych największych europejskich linii lotniczych (nie należących do powyższych grup) spadki w dniu 5 lipca br. wyniosły: El Al Israel Airlines –99 proc., Aer Lingus –85 proc., TAP –80 proc., TUI –80 proc., Norwegian Air Shuttle –81 proc., Brussels Airlines –75 proc., Finnair –77 proc., Air Nostrum –73 proc., Polskie Linie Lotnicze LOT –68 proc., SAS –66 proc., Turkish Airlines –57 proc., Wizz Air –25 proc. oraz Wideroe –14 proc.

Lotniska

Wszystkie największe lotniska w Europie mają teraz od 60 do 90 proc. mniej lotów w porównaniu do ubiegłego roku, przykłady kilku z nich: Londyn City –93 proc., Londyn Gatwick –92 proc., Manchester –83 proc., Barcelona –73 proc., Madryt –75 proc., Paryż Orly –74 proc., Monachium –73 proc., Londyn Heathrow –72 proc., Dublin –72 proc., Warszawa –69 proc.,  Paryż CDG –68 proc., Amsterdam –64 proc., Wiedeń –65 proc., Stambuł (IST+SAW) –62 proc. oraz Mediolan Malpensa –54 proc.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus