Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport końcowy PKBWL: "Pilot został poinformowany, że początek drogi startowej na odcinku ok. 200 m, jest podmokły i nie nadaje się do przyziemienia..."

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu Tecnam P92 Echo Super (znaki rejestracyjne SP-SKNN), do którego doszło 16 lutego 2024 r., na lądowisku w Milewie (EPMX).


W raporcie 2024/0004 czytamy:

W dniu 16 lutego 2024 r. pilot samolotu Tecnam P92 Echo Super o znakach rozpoznawczych SP-SKNN zaplanował lot na przebazowanie z lądowiska w Zatorze (EPZT) na lądowisko w Milewie (EPMX). Miał to być pierwszy lot tego pilota swoim nowo zakupionym samolotem. 

Oprócz pilota, na pokładzie znajdował się także pasażer. Samolot był po wymianie silnika oraz po obsłudze planowej, zakończonej lotem próbnym-kontrolnym, trwającym. ok. 30 minut. W trakcie oblotu na pokładzie znajdował się nowy oraz poprzedni właściciel, który pilotował samolot. Po próbie, przed wylotem pilot skontaktował się telefonicznie z właścicielem lądowiska w Milewie i uzyskał zgodę na lądowanie. 

W trakcie rozmowy został poinformowany, że początek drogi startowej RWY18, na odcinku ok. 200 m, jest podmokły i nie nadaje się do przyziemienia. Start z lądowiska w Zatorze nastąpił ok. godziny 14:00 a planowane lądowanie w Milewie ok. godz. 16.00. Lot przebiegał bez zakłóceń. Dolatując do lądowiska docelowego, pilot zaplanował podejście do RWY36. 

Jednak pojawienie się w pobliżu innego samolotu wymusiło zmianę decyzji odnośnie kierunku lądowania. Ostatecznie pilot rozpoczął podejście i lądowanie na RWY18. Kamera lotniskowa zarejestrowała końcową fazę podejścia i wypadek, w wyniku którego samolot uległ znacznym uszkodzeniom. Nie doszło do pożaru. Pilot wyłączył iskrowniki, włącznik główny oraz zamknął zawory paliwowe. 

Wraz z pasażerem wydostał się z kokpitu o własnych siłach. Świadkowie zdarzenia wezwali służby ratownicze. Przybyli na miejsce strażacy odłączyli i zdemontowali z kadłuba samolotu akumulator. Służby medyczne dokonały oceny stanu zdrowia załogi. Pasażer został zabrany do szpitala w Płońsku. Po przeprowadzeniu badań został wypisany do domu. 

Moment zderzenia samolotu z ziemią, źródło: kamera przemysłowa na lądowisku
Milewo


Przebieg zdarzenia:

Do analizy zdarzenia wykorzystano zapis z monitoringu zainstalowanego na lądowisku Milewo, zeznania świadków oraz oświadczenia uczestników zdarzenia. W końcowej fazie podejścia do lądowania, samolot utrzymywał kierunek i stały kąt podejścia. Jednak wychylone klapy w konfiguracji do lądowania oraz brak reakcji dźwignią gazu przez pilota, spowodowały postępujący spadek prędkości lotu. 

Po minięciu ogrodzenia lądowiska, na wysokości około 2 m nad ziemią - odpowiedniej do załamania toru lotu oraz wyrównania, doszło do głębokiego przeciągnięcia. Pilot nie opanował zaburzenia równowagi poprzecznej przez co samolot przechylił się lekko na lewe skrzydło i jednocześnie tracąc kierunek, twardo przyziemił. Trawers, wyłamanie przedniej stójki podwozia oraz zahaczenie śmigłem o trawiastą nawierzchnię lądowiska, skutkowały natychmiastowym kapotażem.


Ustalenia:

1) Pilot posiadał uprawnienia niezbędne do wykonania lotu jednak jego doświadczenie lotnicze były niewielkie.
2) Samolot był sprawny technicznie i posiadał wymagane dokumenty.
3) Samolot był ubezpieczony.
4) Na skutek przeciągnięcia nad ziemią pilot utracił kontrolę nad równowagą poprzeczną, a samolot zderzył się z ziemią i skapotował.
5) W trakcie zdarzenia jedynie pasażer odniósł lekkie obrażenia ciała.
6) Samolot został poważnie uszkodzony.


Przyczyny i/lub czynniki sprzyjające:

1) Brak kontroli prędkości w fazie podejścia do lądowania.
2) Zmiana kierunku lądowania na RWY18, o którym pilot był poinformowany, że nie nadaje się do lądowania.
3) Małe doświadczenie ogólne pilota oraz na typie.
4) Znaczne przerwy w pilotowaniu samolotów (co najmniej 90 dni), lot na nowym typie bez właściwego przygotowania.


Raport Końcowy 2024/0004 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony