Raport końcowy PKBWL dot. wypadku z udziałem samolotu ultralekkiego Aircamper GN-1 na lądowisku Stara Wieś
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu ultralekkiego Aircamper GN-1 (znaki rejestracyjne SP-SBIS), do którego doszło 21 lipca 2022 r. w okolicach Lądowiska Stara Wieś (EPBW). W wyniku wypadku samolot został zniszczony, a pilot poniósł śmierć.
W raporcie 2022/3946 czytamy:
W dniu 21 lipca 2022r., około godziny 17.00, po kilkukrotnym przekołowaniu po drodze startowej lądowiska EPBW, samolot Aircamper GN-1 oderwał się od ziemi. Po starcie pilot kontynuował lot na niewielkiej wysokości, początkowo zgodnie z kierunkiem startu. Z nieustalonych przyczyn, wykonując zakręt w lewo, nad terenem zalesionym, samolot w korkociągu prawie pionowo zderzył się z ziemią.
Uruchomiona przez zarządzającego lądowiskiem akcja poszukiwawczo-ratownicza skutkowała odnalezieniem wraku z nieprzytomnym pilotem w kabinie. Samolot zderzył się z ziemią w bezpośrednim sąsiedztwie lądowiska, na niewielkiej leśnej polanie, w trudno dostępnym miejscu.
Pilot nie odzyskał przytomności. Został przetransportowany śmigłowcem Lotniczego Pogotowia Ratunkowego do szpitala, gdzie po kilkunastu godzinach zmarł. Samolot został zniszczony. Pożar nie wystąpił.
Okoliczności wykonania startu
Według oświadczenia zarządzającego lotniskiem, pilot przyjechał na lądowisko ok. godz. 17.00, z zamiarem samodzielnego kontynuowania ćwiczeń kołowania i rozbiegów samolotem Aircamper GN-1, bez zamiaru wykonywania lotu. Ćwiczenia te wykonywał już w ciągu kilku wcześniejszych dni. Miały one na celu zapoznanie się pilota z własnościami samolotu podczas rozbiegu i dobiegu. Ograniczały się do manewrów na lądowisku, bez wykonywania lotów.
Po kilkukrotnym przekołowaniu samolotu po pasie lądowiska, znajdujący się nieopodal zarządzający lądowiskiem, usłyszał przedłużający się dźwięk pracującego silnika. Sugerowało to, że samolot znalazł się w powietrzu. Zarządzający wybiegł na drogę startową, skąd usłyszał trzask łamanego samolotu wpadającego pomiędzy drzewa, po północnej stronie lądowiska.
Ustalono, że pilot po starcie, zamiast wejść w prawy (południowy) krąg w stronę, gdzie teren opada, wykonał na niewielkiej wysokości zakręt w lewo. Prawdopodobnie pilot próbował wyprowadzić samolot na kierunek przeciwny do startu, aby okrążyć lądowisko i na nim wylądować.
Przyczyną zdarzenia był prawdopodobnie niezamierzony start i prawdopodobnie przeciągnięcie samolotu w zakręcie skutkujące korkociągiem.
Czynniki sprzyjające: brak umiejętności pilota, niezbędnych do pilotowania samolotu; stres związany z lotem po nieplanowanym starcie; niewielkie ogólne doświadczenie lotnicze.
Pełny Raport końcowy 2022/3946 dostępny jest tutaj (LINK).
Komentarze